kapellet läcker

Det här har troligen varit uppe för men.....
Efter en tids användande släpper den vattentäta filmen som finns på de flesta kapell och kanotjackor.
Det borde finns något stryka på igen.
Vad och var finns det att köpa?
 
Liquisole

Jag har använt liquisole (fritt stavat) med hyfsat resultat. Finns bl a på sportaffärer och i limhyllorna på vissa färgbutiker, mackar ol.

/Tommy
 
Finns bättre material

Kapell som upphör att vara vattentäta ska enligt min mening returneras till leverantören med krav på pengarna tillbaka!

Köp ett kapell av neopren eller PVC istället, så slipper du problem med tätheten.

mvh,

Jens
 
Delaminerar?

Menar du att det vattentäta skicktet (laminatet) släpper från den andra väven? Det kallas delaminering. Det ska du reklamera hos försäljaren. En del kapell delaminerar men det behöver inte betyda att de börjar läcka, alltså att det har gått hål i laminatet. samtidigt håller inte kapell hur länge som helst. De slits. Tänk också på att det finns olika kvalitéer.

Man får räkna med t ex i högre sjö, då vågor etc sköljer över däck och kapell, att kapellet kan ta in lite vatten. Ofta sker detta i sidan där gummicorden inte sitter så spännt mot sittbrunnssargen och vatten kan pressa sig in.

Sträva efter ett kapell som sitter så tight som möjligt runt sargen. Detta minskar läckage och att det bildas pölar. Ibland hjälper det med dubbla kapell.

Samtidigt måste man vara medveten om att kondens kan upplevas som att man har läckage. Sitter du och paddlar under längre sammanhållen tid så bildas kondens i sittbrunnen. Man blir oftast fuktig och ev blöt av svett runt t ex ryggslutet just på grund av din "egen avdunstning". Kapellet är ju tätt och sitter runt magen, samtidigt som du har kläder och någon slags jacka på dig. Det blir helt enkelt varmt och tätt och därför svettigt eftersom fukten inte har någonstans att ta vägen. Paddling är en blöt sport ;)

Cheers/Hans
 
Jo, jag menar delaminering.
Dock är kapellet mera än 10år, så jag skulle ha råd att köpa nytt, men eftersom det är en jacka oxå (samma ålder) och det helt ok i övrigt. Tycker jag det är fel att slänga dem.
Förslaget med liqvisol har jag övervägt, men ca 5 st jackor och lika många kapell (hel familj alltså), det blir ganska dyrt och osäkert resultat.
 
Hmmm... Kan man verkligen kräva att ett kapell ska hålla i mer än 10 år??

Mitt livs sämsta kapell köpte jag i våras från Kosa. Det är ett tunt "marathonkapell" i Activent-tyg. Blixtlåset håller inte tätt överhuvudtaget, minsta lilla våg resulterar i vattendropp ner i sittbrunnen! Dessutom har en säsongs flitig användning resulterat i att tyget har nötts sönder i bakkanten där det ligger an mot sargen. Jag antar att jag borde reklamera detta...
 
När ett kapell är 10 år.....

Så är dom utslitna för länge sedan.
Men när det gäller Kajaksport kapellen har dom varit trasiga efter ett till två år och det är inte bra.
Och det är vist ganska många som har haft samma problem vad jag förstår.
Men det är inte så mycket bättre med äldre palm kapell
heller.
På dom går den gummi liknade beläggningen på insidan ganska snabbt sönder.
Men kanske är dom senare modellerna bättre kan man hoppas.
 
Neoprenkapell

Jag har skippat mina delaminerade Kajaksportkapell till min North Shore Buccaneer. Använder istället ett neoprenkapell från Knoydart med "kroppstunnel" i nylon som sitter tight och fint. Har tätat sömmen längs gummicorden som löper runt sittbrunnssargen med Liquisole.
Cheers/Hans
 
Täta neoprenkapell?

Ibland blir man förvånad över hur illa planerade, tillverkade eller testade produkter kan vara. Jag köpte i somras ett sk. kombikapell från Hiko med sittbrunnsdelen i neopren och tunneln i nylon. Ser mycket fint ut men, materialet i tunneln ÄR INTE VATTENTÄTT! Så fort en våg sköljde över däck så blev jag våt om rumpan i alla fall den täta neoprenen till trots; vattnet kom in genom nedre delen av tunneln i stället, dvs. tills jag bytte till ett tätt kapell, Prijon PVC-sprayskirt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.