Neoprenhandskarna läcker

Jag har precis köpt ett par från GUL och som läcker in vatten som ett såll. Det kan väl ändå inte vara meningen? Själva neoprenet är det inget fel på utan det är i sömmarna, mellan fingrarna längst in som vattnet rinner in. Känns jäkligt B.

Vilka paddelhandskar är helt täta?

mina plastarbetshandskar från Blue Wear är bättre.
 
Gå till en dykbutik och köp neoprenlim. Vänd ut och in på handskarna och gnugga in lim i sömmarna. Låt torka och gör sedan likadant utifrån.
 
jag tänker skicka tillbaka dem, tycker inte att jag ska behöva betala extra för att få dem täta. Det är väl själva poängen med Neoprenhandskar - att de ska va vattentäta?
 
Jag och hustrun har dessa NRS-handskar ...

http://www.nrs.com/product/2454/nrs-maverick-gloves-with-hydrocuff

...och de är absolut vattentäta i sömmar och material, och dessutom tätar de perfekt vid handlederna - och det är nu tredje året som vi använder dem!

Vi har köpt handskarna i USA men jag har sett dem någonstans i Sverige också, men kommer inte ihåg var. Kan ha varit hos Alewalds som jag vet säljer NRS, men det kan även ha varit någon annanstans.

Handskarna användes senast i eftermiddags i skärgården vid Vaxholm. 14 grader, sol och absolut vindstilla - det blir inte bättre än så!
 
Köpte Hestras neoprenhandskar inför sommarens paddling. Frugan köpte en variant från Jula för 49 kr. Bägge modellerna läcker som ett såll via sömmarna...
 
Har ett par Aqua skin handskar i neopren från Artistic.
Dom läcker i sömmarna + att sömmen i tummgreppet sprack upp efter 20 timmars effektiv paddling.
Jag klarar mig med dom än så länge men när det drar ihop sig och blir kallare ute så måste jag skaffa mig ett par bättre.
Ni som är nöjda med era handskar, skriv i denna tråden! /LG.
 
Neopren är normalt INTE vattentätt. Den värmande funktionen kommer från att ett mycket tunt vattenlager lägger sig mellan det isolerande skummet och kroppen, och den lilla mängden vatten värms mycket snabbt. Såsom alla våtdräkter fungerar. Det krävs ett vattentätt skikt ytterligare för att få tätt, samt tätningar runt alla öppningar, jämför torrdräkter med neoprenskikt. Vatten kommer att läcka in runt handleden, även om sömmarna är täta.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att paddla med neoprenhandskar under den varma årstiden. Våtvärmande omslag på huden, usch! Jag paddlar utan handskar eller något annat värmande ner till runt 10C, och därefter använder jag poogies utan neopren, om det inte är minusgrader.

Om syftet är att skydda händerna mot skavsår eller blåsor, är faktiskt det bästa knepet att paddla tills valkarna kommer. Det går rätt fort.

Om ni föredrar att paddla med handskar, gör ni naturligtvis rätt i det. Vi gillar olika!;)
 
Neopren är normalt INTE vattentätt. Den värmande funktionen kommer från att ett mycket tunt vattenlager lägger sig mellan det isolerande skummet och kroppen, och den lilla mängden vatten värms mycket snabbt. Såsom alla våtdräkter fungerar. Det krävs ett vattentätt skikt ytterligare för att få tätt, samt tätningar runt alla öppningar, jämför torrdräkter med neoprenskikt. Vatten kommer att läcka in runt handleden, även om sömmarna är täta.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att paddla med neoprenhandskar under den varma årstiden. Våtvärmande omslag på huden, usch! Jag paddlar utan handskar eller något annat värmande ner till runt 10C, och därefter använder jag poogies utan neopren, om det inte är minusgrader.

Om syftet är att skydda händerna mot skavsår eller blåsor, är faktiskt det bästa knepet att paddla tills valkarna kommer. Det går rätt fort.

Om ni föredrar att paddla med handskar, gör ni naturligtvis rätt i det. Vi gillar olika!;)

Hej

Neopren är 100% vatten tät och så förblir det..
syr du i det blir det såklart hål och läckage uppstår därför tejpar dom sömmar
halstätningar och handledstätningar sys och svetsas
kan tänka mig att det blir lite svårt med en 5 fingers handske och få hel tätt har själv en handske NRS TOASTER MITTS
Sen paddlar vi faktisk, så lite vatten i neoprenhandsken spelar väl ingen större roll ;)
 
Ja hur är det med neoprenplagg är de helt vattentäta eller finns det olika typer där en del släpper in lite vatten. Jag köpte ett par sockar från Jula och stegade in i badkaret med några cm vatten. Den ena höll tätt och den andra släppte in vatten. Har surfat runt lite men hittar inget klockrent svar.
 
Hej

Neopren är 100% vatten tät och så förblir det..
syr du i det blir det såklart hål och läckage uppstår därför tejpar dom sömmar
halstätningar och handledstätningar sys och svetsas
kan tänka mig att det blir lite svårt med en 5 fingers handske och få hel tätt har själv en handske NRS TOASTER MITTS
Sen paddlar vi faktisk, så lite vatten i neoprenhandsken spelar väl ingen större roll ;)

Det kanske stämmer, jag kanske borde skrivit "neoprenplagg". Jag utgock från min egen erfarenhet av plaggen, från mina drygt 15 års flitiga vindsurfande, t.ex. Hur som helst, utan typ latexmuddar eller liknande, läcker det in vatten.

Min egentliga poäng var väl som din, att vi paddlar! Helgens paddling gick utmärkt utan varken handskar eller poogies. Jg tycker själv att känslan för paddeln försvinner rätt mycket med något emellan skaftet och handflatan. Poogies är irriterande nog, tack och lov finns det ju Padlers minimala variant som klarar åtminstone mig ner till nollpunkten. Ska kanske tilläggas att jag inte ger mig iväg långt från stranden i kallare vatten.
 
De flesta neoprenhandskar är ju inte tänkta att vara vattentäta (finns undantag, men då är sömmarna blindstiched och tejpade)). Själv neoprentyget är tätt men inte vanliga genomsydda sömmar.

Vattnet som kommer in värms upp av kroppen vilket bidrar till att man håller värmen bättre, givetvis ska det inte forsa igenom, då är funktionen borta.
Jag paddlar med neoprenhandskar på vintern och brukar doppa dem i vattnet innan jag drar iväg, min erfarenhet är att jag håller värmen bättre på det viset än om jag sticker iväg med torra neporenhandskar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.