Kamera för lite blötare förhållanden

Ser klart trevlig ut. Kul med zoom som börjar på 28mm. Och dessutom optisk sökare, och ISO 1600.
Men den känns lite onödigt dyr, 380 pund står det på dpreview.
Trevligt att fler kommer med paddelkameror. Även Panasonic har börjat få fram UV-hus till ett par av sina modeller.

Och den vatten och stötsäkra Olympusen verkar oxå trevlig; får nog prova den... Och kanske Pentaxen...
 
Sökare?

Hittar inte någon text om att den har en sökare förutom LCD-displayen men det verkar den ha på PDF-bilden bakifrån? Jag kan inte tänka mig att köpa en kamera utan en riktig sökare.

Thure
 
Re: Sökare?

thureb; sa:
Hittar inte någon text om att den har en sökare förutom LCD-displayen men det verkar den ha på PDF-bilden bakifrån? Jag kan inte tänka mig att köpa en kamera utan en riktig sökare.

Thure

Jodå.
”There is also an optical viewfinder, so you can use wichever is right for the situation, for more reliable photography”
 
Sökare

Som ägare av en Pentax Optio kan jag bara säga, trevligt med en kamera som är vattentät, snäll i formen, men en displaysökare kräver svagt kringljus och ofta skuggduk. Glöm allt vad snapshot heter och tro inte att du kan fotografera med en hand från kajaken, tyvärr. Genomsiktssökare är ett måste! Gör om!

Go tur
 
Funkar ändå

Jag var oxå helt övertygad att optisk sökare var ett måste, men det funkar bra utan även om jag helst fortfarande vill ha det.
Största anledningen till att jag vill ha optisk sökare är för att spara batteri om man är ute en lite längre sväng och för att kunna hålla kameran stabilare intill ansiktet.
Snapshot kan man ju ta "på känn" och tar man bara många så blir det säkerligen, tillräckligt, många bra. Minneskort och hårddiskar är billiga så det är bara att knäppa på.

För min del missar jag dock en hel del snapshots för att jag är för långsam att få fram kameran ur flytvästen, och där hjälper det inte med sökare ;-)

En liten kamera som alltid är på, och sitter på kepsen med bitavtryck är nog modellen!

Mvh Erik (som använt lite olika kameror genom åren, de senaste två kajakdigitalkompakterna har varit utan sökare; Pentax WP och nu Canon Ixus i zoom, men på torra land tar jag gärna fram en systemkamera)
[Ändrat av eriksjos 2006-05-12 kl 21:07]
 
Re: Olympus

Lindmark; sa:
Här kommer ett annat förslag. Jag har bara klämt lite på den i butiken men den ger ett gediget intryck.
Häls/Jan
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?501246

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=m720bla

http://www.olympus.se/consumer/29_12866.htm

Jag tittade på den på nätet, men har inte sett den i verkligheten. Jag köpte en Pentax W10 för någon vecka sedan. 500kr billigare, annars verkar Olympusen bättre på en del punkter. Den ska vara stöttålig, det är jag tveksam till att Pentaxen är. Olympusen klarar dubbla djupet, men det kvittar för mig som ändå inte får dyka djupare än Pentaxen :) Pentaxen saknar objektivlock, och det verkar Olympusen också göra? Dåligt. Ingen av dem har vidvinkel eller riktig sökare, också dåligt. Pentaxen har mycket bra macro, den överträffade mina förväntningar. Olympusen är sämre där.
Luckan på W10 till batteri, minneskort, usb och elkontakt känns plastig och packningen är jag tveksam till. Den drar verkligen till sig damm och katthår. Och den enda, smala lamellen är nog känslig för ett enda litet hårstrå känns det som. Får se vad som händer när den badtestas i sommar.

Tyvärr är utbudet av vattentäta kameror begränsat, utan det kravet skulle jag lätt hitta bättre och billigare kameror.
[Ändrat av PK Neelix 2006-05-13 kl 23:09]
 
Nya olympusen

Köpte nya olympusen för någon månad sedan. Den ger ett riktigt solitt intryck med sitt metallchassi och tack vare sitt format glider den lika lätt ner i fickan på flytvästen under paddelturen som i bröstfickan på skjortan när man är på fest. Objektivet skyddas av ett metallock som glider upp och täcker objektivet då stäger av kameran.

Har haft den med på fjället, i kajaken och på festen, den är snabb från avstängd till första foto vilket jat tycker är viktigt. Bildkvalitet är definitivt tillräckligt bra för mitt fotoalbum.

Totalt sett - kameran är en riktig fullträff för den som vill kunna ha med sig en kamera överallt utan att behöva oroa sig för vatten, smällar, sand etc. Glöm inte att säkra den med en rem runt halsen, i flytvästen etc. bara, även om den tål stryk flyter den inte...
 
I senaste numret av Sea kayaker finns ett tips på hur man kan göra ett fäste till kameran som man sätter på paddelskaftet.
Har provat det med en Pentax optio w20 kamera och det funkar alldeles lysande särskilt om man använder 2 sek. timern på kameran.

Skönt att kunna ta bilder utan att behöva släppa paddeln, kameran sitter inte heller ivägen när man paddlar då den hamnar mitt på paddeln.

Ska försöka ta en bild på hela arrangemanget och lägga upp här på utsidan.

/Pelle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.