lite otätt, hur fixa?

Hej,
Jag har ett nytt neoprenkapell som ser ut att sitta bra på min (lilla) sittbrunn, men vattnet smiter iallafall in mellan sittbrunnen och kapellet om man lutar ordentligt (läcker mycket mer än vad min kompis kapell gör - samma kajak, annat kapell).

Vad kan felet vara? Kan jag fixa på nåt sätt tror ni?
Liqui-hej-å-hå, kan det funka om man kletar på rätt ställe?

Jo, visst tusan är det en svår fråga att besvara korrekt så här via internet, men jag behöver inspiration och tips...

Tack,
Patric
 
Neopren och täthet?

Jag var på Svima och snackade kapell i somras.
Såvitt jag förstod så är inte neopren det allra bästa vad gäller täthet. Jag har ingen egen erfarenhet, men det var ungefär så man sade.

Själv har jag ett ganska enkelt Bear&Water-kapell. Det är en tunn galonvariant som har en ganska liten elasticitet.

Vad är fördelen med ett kapell i neopren? Neopren är väl för ovrigt ett handelsnamn snarare än ett specifikt material. Det handlar väl om ett slags cellmaterial va?

Strmbrg,
 
Jag vet inget om neopren som handelnamn eller inte. Men har hört tvärtom, dvs att neopren är bättre map täthet. Mina erfarenheter (från hyr och lånkajaker) är att de "vanliga" kapellen gärna läcker. Man säger också, i mina "kretsar", att dessa definitivt läcker efter ett par säsonger och samlar vatten i kapellets sänkor innan dess. Det är dock INTE mitt kapell som läcker (om man säger så) utan det sipprar in vatten mellan kapellkanten och sittbrunnen på något vis. Det kapellet min kamrat har är också i "neopren", men med detta läcker det inte in i min sittbrunn, annan skärning eller annan gummikord tror jag är förklaringen.
- Frågan är alltså om det kan vara nån mening att kleta på Liqui-tjosan kring kanten på kapellet?
- Har nån haft motsvarande problem och lyckats lösa det?
Patric
 
Läckert kapell

Mit kapell är också av neopren och det läcker in lite under kanten på det med om jag lutar ordentligt. Nu är det så lite att jag inte bryr mig mycket om det, men skulle jag vilja täta bort det skulle jag nog satsa på en latexkant runt sargen på kajaken snarare än på kapellet. Eller varför inte silicon eller något annat lagom segt? Isåfall skulle jag sätta det under kanten, alltså på undersidan/utsidan av sargen. Där borde det slitas minst och dessutom ge bäst effekt.

Att det skulle läcka genom kapellet har jag svårt att tro. I vart fall är mitt kapell helt tätt. Fördelen med ett neoprenkapell är väl förutom att det som sagt är väldigt tätt att det dessutom är tillräckligt starkt och styvt men ändå elastiskt nog för att bli som ett trumskinn över sittbrunnen. Det blir helt enkelt inga små sjöar i knät av översköljande vatten.

Kalle
 
Magnus Fischer

har ju paddlat en del och han har tydligen funderat lite som du: (Saxat från hans hemsida som du hittar länkar till här på utsidan.)

Sittbrunn

Jag föredrar en stor sittbrunn eftersom jag då alltid lätt och säkert kan ta mig i och ur kajaken. Det går utmärkt att göra eskimåsväng i min kajak, men i grov sjö finns det en viss risk att knäna slinter från sargkanten och hamnar mot kapellet -då kan det hända att man ofrivilligt ramlar ur sittbrunnen. Det är dock lätt att montera någon form av stöd för knän eller lår om man så önskar.

Blött i sittbrunnen
Jag har för länge sedan gett upp mina försök att behålla sittbrunnen torr. Efter en dags paddling i hårt väder brukar det finnas ett par deciliter, ibland upp till en liter vatten i sittbrunnen. Vätan härstammar sannolikt både från läckage och från "svettångor" som kondenserats på kalla ytor i sittbrunnen och på kapellet. Att sittbrunnen blir blötast i hårt väder beror säkert inte bara på ökat läckage utan också på att möjligheterna att ventilera ut fuktig luft via kapellets strut/skorsten minskar.


Åtgärder för att minska kondens
Nästan hela sittbrunnen är isolerad med liggunderlag och när vädret tillåter ventilerar jag ut fuktig luft genom struten/skorstenen i kapellet.


Åtgärder för att minska läckage
Var det läcker har jag fortfarande inte lyckats komma underfund med, kanske är det så att det mesta av vattnet är kondens? För att skydda mot läckage mellan kapell och sittbrunnssarg har jag penslat på latexgummi på insidan av kapellet där det har kontakt med sargkanten. För att säkerställa att kapellet är tätt är hela kapellets strut/skorsten samt alla sömmar bestrukna med ett tätande lim. Naturligtvis är det möjligt att vatten letar sig in nedtill mellan jackan och kapellet, och sedan på något sätt tar sig uppåt och in över strut-/skorstenskanten, men jag betraktar det som mindre troligt eftersom kapellet hålls upp av hängslen.


Åtgärder för att inte bli blöt av det vatten som är i sittbrunnen
Eftersom läckaget inte är av den omfattning att det orsakar säkerhetsproblem betraktar jag det inte som allvarligt, däremot är det mycket viktigt att jag själv håller mig torr och varm trots att det är vatten i sittbrunnen. Sedan jag började använda Arc´teryx Theta LT byxa håller jag mig mycket torrare än tidigare, då jag använde midjehöga byxor.

Det är en fördel att sitsens sidostöd inte sitter ihop med sargkanten, eftersom eventuellt läckage mellan kapell och sarg då lätt rinner ned i sitsen. För att undvika att det vatten som ändå letar sig ned i sitsen blir liggande där, är sitsen dränerad.


Kalle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.