Fukt i digital kamera

Lyckades klanat till det och fick in vatten i en liten Nikon Coolpix. Några tips hur man kan få liv i den

Hlsn
Magnus
 
Ugnen på låg temp (ca 50 grader) med luckan öppen över natten torkar ur det mesta. Men sen kan du ju ha förstört saker i kameran när det kommit vatten.
 
Svårt

Har kameran hamnat i saltvatten är det troligen ganska så kört. Men om man genast tar ut batteriet och sedan stoppar kameran i sötvatten och därefter torkar den så kan det kanske fungera.

Sötvattendränkning är mer gynnsam.

Finns det mekaniska slutare och bländare på digitalkameror? i så fall kan de också becka igen.

Det finns hur som helst elektriska motorer på digitalkameror och den sortens mekanik/elektronik är mycket känslig för fuktskador.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-19 kl 13:52]
 
Robwah-9; sa:
Ugnen på låg temp (ca 50 grader) med luckan öppen över natten torkar ur det mesta. Men sen kan du ju ha förstört saker i kameran när det kommit vatten.

Är du galen?

50 grader är ganska så varmt för en digitalkamera. Jag skulle aldrig våga mig på högre temperaturer än strax över rumstemperatur. För skadad kamerautrustning är dock ris en klassiker. Man får inte stressa för mycket
Värmer du kan det bli ånga som ger sig iväg till ställen du inte vill ha den
 
hanspers; sa:
Är du galen?

50 grader är ganska så varmt för en digitalkamera. Jag skulle aldrig våga mig på högre temperaturer än strax över rumstemperatur. För skadad kamerautrustning är dock ris en klassiker. Man får inte stressa för mycket
Värmer du kan det bli ånga som ger sig iväg till ställen du inte vill ha den

Sist jag kollade var jag ännu inte galen men det kanske har förändrats....

Har provat denna variant på både kamera och telefon efter lite blöta äventyr i ytterfacket på en ryggsäck med lyckade resultat. Givetvis då utan batterier och liknande.
 
Dränkta mobiltelefoner brukar stoppas i ett alkoholbad, som drar ur fukten. Alkoholen kan iofs lösa upp antireflexbehandling et cetera.
 
Undervattenshuset till en av mina digitalkameror har läckt två ggr när jag har dykt md det. Jag har bara öppnat allt som gick och sedan låtit kameran ligga i fred. Första gången tog det flera veckor innan den funkade igen , andra gången ett par dagar. Vad du än gör så försök inte sätta igång den för tidigt utan låt den bara vara. (jag har väl iofs haft tur)

Lycka till!
 
Allmänt för elektronikprylar som hamnat i vatten. Allt ska göras direkt och snabbt, varje minut eller rent av sekunds fördröjning minskar chansen att prylen ska överleva.

1 Lyft upp den ur vattnet.

2 Bryt alla strömkällor, dvs bort med nätkablar och batterier. (Risk för kortslutning annars, värst om vattnet är salt.)

3 Demontera så mycket du kan.

4 Om det var saltvatten, skölj rent med sötvatten. Om detaljerna tål Rödsprit är det ofta bättre.

5 TORKA LÄNGE, inte för mycket värme, men låt den gärna i solen eller nära/på ett element.
 
När jag är ute brukar jag ha med mig några "do not eat"-påsar från när jag köpt elektronikprylar. Tanken är att stoppa den blöta elektronikprylen med några sådana påsar i en plastpåse och hoppas på att de hjälper till att dra ur fukten. Har dock (lyckligtvis) inte behövt prova, så jag vet inte om det fungerar :)
 
alven; sa:
När jag är ute brukar jag ha med mig några "do not eat"-påsar från när jag köpt elektronikprylar. Tanken är att stoppa den blöta elektronikprylen med några sådana påsar i en plastpåse och hoppas på att de hjälper till att dra ur fukten. Har dock (lyckligtvis) inte behövt prova, så jag vet inte om det fungerar :)

Hm, jag vet inte hur effektiva de där påsarna är, men man kan ju tycka att det vore bättre att inte ha grejerna i en plastpåse, eftersom det eventuellt blir fuktmättat där inne efter ett tag. God ventilation borde vara listigare? Men vad vet jag.. :)

Och som sagt.. ha inte för bråttom! Hellre vänta två veckor på en levande kamera än döda den efter tre dagar.

MVH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.