Kajaka STHLM-GBG

Jag och min sambo vill paddla kajak från stockholm till Göteborg nästa sommar. Är det någon här som har gjort det eller har gjort någon liknande tur? Jag är ganska mycket nybörjare när det gäller att paddla kajak så jag blir riktigt glad över lite tips på utrustning, kartor m.m.
Jag är helt exalterad över denna resa och kan inte sluta tänka på den :)!
 
Tack för tipsen, de var superbra! Hur fort paddlar man? Om man ska paddla ifrån Sthlm till Gbg vilket jag tror är ungefär 600Km. Hur länge bör man räkna att man är ute om man kanske paddlar 8h per dag?
 
Stockholm till Göteborg är längre än 600km det är snarare i närheten av 850km om du gör de klassiska överfarterna på den sträckan (Bråviken, Pukaviksbukten, Skälderviken, Laholmsbukten). Normalt paddeltempo är mellan 3,5 och 4,5 knop villket brukar avrundas till 3 knop med raster, det stämmer för det mesta rätt så bra för tempot i början på en tur och kommer att öka lite men säkert vartefter ni kommer in i expeditionslunken.

Jag skulle tro att det tar er runt en månad beroende på väder och er erfarenhet. Om ni inte är vana vid hårt väder kommer ni att vara inblåsta oftare och får säkerligen plussa på ungefär tio dagar.
 
Sofi123; sa:
Tack för tipsen, de var superbra! Hur fort paddlar man? Om man ska paddla ifrån Sthlm till Gbg vilket jag tror är ungefär 600Km. Hur länge bör man räkna att man är ute om man kanske paddlar 8h per dag?

Beror på kajaktyp, kajakmodell, K1 eller K2 samt hur mycket vågor ni vågar paddla i.

Max längd som körts av mig är 12 mil på en dag. Nybörjare runt 3 mil på en dag. Sen blåst 25 % av dagarna. Vilodagar 25 %. Så räkna runt 40 dagar.

// Jocke, som fick en idé nu när det gäller kanalen.. :)
 
Strålande idé!

Ni kommer passera genom några av Sveriges vackraste vatten, det blir absolut en fin tur! Se som sagt till att den blir av! :)