Kajaka STHLM-GBG

Jag och min sambo vill paddla kajak från stockholm till Göteborg nästa sommar. Är det någon här som har gjort det eller har gjort någon liknande tur? Jag är ganska mycket nybörjare när det gäller att paddla kajak så jag blir riktigt glad över lite tips på utrustning, kartor m.m.
Jag är helt exalterad över denna resa och kan inte sluta tänka på den :)!
 
Tack för tipsen, de var superbra! Hur fort paddlar man? Om man ska paddla ifrån Sthlm till Gbg vilket jag tror är ungefär 600Km. Hur länge bör man räkna att man är ute om man kanske paddlar 8h per dag?
 
Stockholm till Göteborg är längre än 600km det är snarare i närheten av 850km om du gör de klassiska överfarterna på den sträckan (Bråviken, Pukaviksbukten, Skälderviken, Laholmsbukten). Normalt paddeltempo är mellan 3,5 och 4,5 knop villket brukar avrundas till 3 knop med raster, det stämmer för det mesta rätt så bra för tempot i början på en tur och kommer att öka lite men säkert vartefter ni kommer in i expeditionslunken.

Jag skulle tro att det tar er runt en månad beroende på väder och er erfarenhet. Om ni inte är vana vid hårt väder kommer ni att vara inblåsta oftare och får säkerligen plussa på ungefär tio dagar.
 
Sofi123; sa:
Tack för tipsen, de var superbra! Hur fort paddlar man? Om man ska paddla ifrån Sthlm till Gbg vilket jag tror är ungefär 600Km. Hur länge bör man räkna att man är ute om man kanske paddlar 8h per dag?

Beror på kajaktyp, kajakmodell, K1 eller K2 samt hur mycket vågor ni vågar paddla i.

Max längd som körts av mig är 12 mil på en dag. Nybörjare runt 3 mil på en dag. Sen blåst 25 % av dagarna. Vilodagar 25 %. Så räkna runt 40 dagar.

// Jocke, som fick en idé nu när det gäller kanalen.. :)
 
Strålande idé!

Ni kommer passera genom några av Sveriges vackraste vatten, det blir absolut en fin tur! Se som sagt till att den blir av! :)

Hastigheterna som de andra angivit stämmer bra med mina erfarenheter, jag snittade lite drygt 5 km/h när jag paddlade hela kusten förra året. Var lite försiktiga med långa dagsetapper i början av paddlingen bara. Ett självklart tips kan tyckas, men det är väldigt lätt att man överanstränger framförallt handlederna i början om man är lite ovan att paddla en tungt lastad kajak. Flera personer har fått avbryta HBB av den anledningen.

Jag hade stora problem med smärtor i handlederna de första veckorna förra året, trots att jag paddlat många år och tränat varannan dag hela våren innan jag startade. Jag fick äta mycket ipren och smeta på gel för att kunna fortsätta paddla. Undvik det genom att ta kortare dagsetapper i början, det ska ju ändå vara semester!

Och köp en GPS med bra kartor/sjökort om ni inte har det redan, och ha den påslagen hela tiden när ni paddlar. Inte för säkerhetens skull utan mest för att det förhöjer upplevelsen, och är kul att ha kvar sitt track i efterhand. Använd vanliga batterier, många verkar ha problem med sina solceller.
 
Det blir en K2 i så fall och sen ska vi egentligen "bara" till orust. Finns det någon smart genväg dit tror du? Ska man fortfarande räkna 40 dagar då? Om vi skulle paddla varje dag, hur lång tid skulle det då ta till skillnad från behagligt semestertempo?
Tack så mycket för alla svar :)!
 
Det är nog lite dåligt med genvägar, den enda jag kommer på är Falsterbo kanal efter Trelleborg. Och vid fint väder kan man som sagts tidigare skutta rakt över de stora bukterna som Laholmsbukten och Skälderviken.

Om ni inte ska ta Göta Kanal förstås :)

Kustvägen är lite längre än vad som angivits tidigare. Jag paddlade ca 110 mil från Mollösund längst ut på Orust (som ju ligger en bit förbi Göteborg från Stockholm räknat) till Ingmarsö i norra delen av Stockholms skärgård, och då gick jag rakt över alla de stora bukterna och vikarna.

Jag paddlade sträckan på 23 dagar i exceptionellt bra väder utan vilodagar. Men det tempot var inte något semestertempo, i alla fall inte för mig, utan ca 10 ganska slitsamma timmar i kajaken varje dag. (Rekordet runt _hela_ kusten är för övrigt 23 dagar. Ofattbart snabbt.)

Tyvärr har jag för liten erfarenhet av tvåmanskajaker för att kunna säga något om hur fort man paddlar dem i semesterfart. Men det är bra att inte vara för överoptimistisk, det är ändå halva sveriges kust det gäller.


[Ändrat av ha-man 2007-04-21 kl 19:07]
 
Tack för ditt inlägg...

Vi ska paddla Göta kanal ifrån Sthlm till Orust i en k2. Hur lång tid bör man räkna med då i semestertempo?
 
Joakim Ambrosson; sa:
Sofi123; sa:
Tack för tipsen, de var superbra! Hur fort paddlar man? Om man ska paddla ifrån Sthlm till Gbg vilket jag tror är ungefär 600Km. Hur länge bör man räkna att man är ute om man kanske paddlar 8h per dag?

Beror på kajaktyp, kajakmodell, K1 eller K2 samt hur mycket vågor ni vågar paddla i.

Max längd som körts av mig är 12 mil på en dag. Nybörjare runt 3 mil på en dag. Sen blåst 25 % av dagarna. Vilodagar 25 %. Så räkna runt 40 dagar.

// Jocke, som fick en idé nu när det gäller kanalen.. :)


Vi ska paddla Göta kanal ifrån Sthlm till Orust i en k2. Hur lång tid bör man räkna med då i någorlunda semestertempo?

Vad var det för idé du fick angående kanalen förretsen?
 
Sthlm - GBG genom landet är ca 48 mil (rakt över Vänern kanske dock inte lämpar sig för nybörjare, så räkna 5 mil till) enligt Mapsource. Jag skulle räkna på drygt 3 mil dagen.

53/3 = 17 dagar. Räkna in 5 dagar vila också. Väder och vind spelar mindre roll förutom på Hjälmaren och Vänern då. Mälaren kan vara rätt krabb om man träffar på rätt vatten också. Men att behöva ställa in, då ska det vara runt 12-15 m/s.

Men räkna sisådär 25 dagar så får ni en kanonsemester!

// Jocke, som kom på att denna tur ska göras förhoppningsvis i höst, 48/12 = 4+1 dgr + retur 4+1 dgr :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
pajaflow Kajaka i närheten av Gbg Paddling allmänt 3
Skumberg Eskimåsvängskurs i Sthlm Paddling allmänt 6
denelake fotografen Isfri brygga i sthlm? Paddling allmänt 0
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
jamo Butiker med torrdräkter i Sthlm? Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Mooi Paddla i sthlm..? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
rannug Havssurf i Sthlm vid västlig vind? Paddling allmänt 6
segerholm Efterlyses: Sthlm skärgårds-tips Paddling allmänt 8
emrask Träna paddling i Sthlm Paddling allmänt 2
kanotisten Tältplats nära sthlm city Paddling allmänt 3
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
pagren Paddling i Sthlm Sjärgård. Paddling allmänt 1
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
hattefnatte Hyra Jollar i STHLM? Paddling allmänt 1
Egel Köpa grejer i sthlm Paddling allmänt 1
Salmo Salar paddla i sthlm skärgård ? Paddling allmänt 2
rodani Tips på bra leder i Närheten av STHLM Paddling allmänt 2
OutThere Byggplats och förvaring av kajak i sthlm? Paddling allmänt 10
Lotchen Kajak-kurser runt Sthlm till sommaren? Paddling allmänt 3
mon Bygglokal för kajak i Sthlm? Paddling allmänt 0
KÖPES!!! Kanadensare till hyggligt pris i STHLM Paddling allmänt 1
81nahoj Kajakplatsen på Hisingen Gbg? Paddling allmänt 1
Rune E Upphittad kolfiberpaddel i Gbg´s skärgård Paddling allmänt 14
Blade06 18-19/5 Multihelg - Paddlingshelg och Surfskidag i Gbg :-) Paddling allmänt 0
Katja71 Paddelsällkap kring Gbg? Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
Jonik Tunn våtdräkt/tröja av surftyp i Gbg Paddling allmänt 6
North shore Kajkförenig i GBG? Paddling allmänt 2
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
Tordenvik Paddla Gbg-Halmstad Paddling allmänt 10
höjdrädd kajakförvarning i gbg? Paddling allmänt 0
Lason Kajakförvarig i gbg området ? Paddling allmänt 2
JohanPerLinder Missa inte Valöträffen 2-4:e Juli i Gbg området Paddling allmänt 0
Ällen Kanotbutiken i Gbg Paddling allmänt 1
bergjonas lokal i Gbg för kajakbygge Paddling allmänt 1
pepita Kajaking i Gbg Paddling allmänt 4
kajakmicke Kajakförvaring i GBG??? Paddling allmänt 6
ant555 Virke till kajak i Gbg ? Paddling allmänt 2
soljesp Köpa i Danmark? Förvaring i Gbg? Paddling allmänt 2
Hasse E Forspaddling i norra Gbg? Paddling allmänt 1
rockyb Kajakförsäljare i Gbg Paddling allmänt 0
uppläggningsplats - gbg Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.