Jämtland: Snasahögarna ?

Guest

Gäst
Hade tänkt ta med mig mamma och bestiga Sansahögarna i sommar. Någon som vet hur pass svårtillgänligt det är angående terräng, väder, vatten, tältning?
Även hur lederna är fram till och uppe på, tex från Enafors och upp för bäckfåran?

Tacksam för svar och delgivanden av erfarenheter och tips!

//lim
 
Mycket lättillgängligt

Gå upp vid Norra Tväråns södra strand längs vägen mellan Handöl och Storulvån. En bit upp på fjället finns det hur många bra tältplatser som helst och ån är lätt att ta sig över.

Västra sidan av Storsnasen är väldigt stenig, lämplig väg upp är att skråa upp mot ryggen som går öster ut från toppen och sedan följa ryggen till toppen.

Missa inte att bestiga de andra topparna i området när ni ändå redan är där.
 

Guest

Gäst
tack så mycket!

jag hade ju tänkt att man kunde kliva av tåget och dra upp vid bäckfåran, men på kartan ser det ju jäkligt brant och "stenigt" ut.....
jo, precis man måste ju gå runt ett par dagar där uppe när man ändå är där så att säga! :)
och getryggen går ju inte att missa om vädret är bra!

//sara
 
Snasahögarna

Om du letar på kartpunkter här på forat så har jag skrivit lite om området där.

Att gå direkt från Enafors upp över myrarna (spångade) och sedan upp via Silverfallet till Ingoldskaret är en fin vandring men det är stenig på höjd om man den vägen avser att gå upp på Storsnasen. Toppen är väldigt besöksvärd då den ger de vidaste vyerna i området.

Jag skulle nog kosta på mig taxi till Norra Tvärån för att lättvandrat nå goda tältplatser och där upprätta ett basläger i hjärtat av området.

Lycka till med turen.
 

Guest

Gäst
ehh??

alltså, leta var?
hittar inget på kartpunkter.. (är här typ en gång i halvåret). har du skrvit en artikel eller i en diskussion på forumet??

*hjälp, nån* :)

//lim
 
Så här

Klicka på profil i mitt inlägg, klicka på kartpunkter när profilen kommit upp, klicka där på Snasahögarna.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.