Sylarna - Snasahögarna

Jeg vurderer en tur i Sylarna i høst. Tanken var å gå fra Enafors på en eller annen måte til Stugudalen i Norge. På første etappen har jeg lyst til å gå opp på Snasahögarna. Vet noen om det er mulig å sette opp et telt ved Getvaltjärnen? Hvordan må jeg forestille meg dette "vindskuddet" der? Har noen kanskje bilder av området?
 
Fin-fin led!

Jeg vurderer en tur i Sylarna i høst. Tanken var å gå fra Enafors på en eller annen måte til Stugudalen i Norge. På første etappen har jeg lyst til å gå opp på Snasahögarna. Vet noen om det er mulig å sette opp et telt ved Getvaltjärnen? Hvordan må jeg forestille meg dette "vindskuddet" der? Har noen kanskje bilder av området?

Hejsan!

Jo leden över siverfallet och över Snasahögarna är jättefin. Etfersom man till stora delar går uppe på högfjället är det som vanligt lite onte om tältplatser, men det finns i alla fall ett par ställen att slå upp tältet i närheten av vindskyddet. Jag har själv tältat där.

Vindskyddet i sig själv är, som de flesta vindskydden i Svenska fjällen, en liten fjällstuga med två britsar som man kan sova på.

/ Stefan
 
Jeg vurderer en tur i Sylarna i høst. Tanken var å gå fra Enafors på en eller annen måte til Stugudalen i Norge. På første etappen har jeg lyst til å gå opp på Snasahögarna. Vet noen om det er mulig å sette opp et telt ved Getvaltjärnen? Hvordan må jeg forestille meg dette "vindskuddet" der? Har noen kanskje bilder av området?

Jag har ett par bilder från den leden tror jag. Ska försöka hinna scanna in dem ikväll om de verkar användbara.

Man hinner gå från Enafors, upp på Storsnasen, ned igen och så vidare till Ulvåtjärn på en dag, även om det blir en relativt lång dagsetapp. Vid Ulvåtjärn finns väldigt fina tältplatser.
 
Det kan också vara bra att veta att vindskyddens syfte framför allt är att fungera som nödutrymme vid dåligt väder. Så visst kan man sova i dom och ingen kommer att klaga, men om man kan tälta är det egentligen en "snyggare" lösning.

/ Stefan
 
Hej, stigen upp från Enafors förbi Silverfallet och mot sagda vindskydd är som sagt väldigt vacker. I princip håller jag med om att man ska försöka spara vindskydden (men ffa veden!!!) tills de verkligen behövs, men om du går i höst så är risken att tvingas trängas med andra rätt liten, och jag tycker gott du kan vila dig där. Så länge vi använder vindskydden med förnuft och släpper in andra och ffa lämnar plats åt de som verkligen behöver skydden, så ser jag inget problem.

Jag minns inte hur det är med tältplatser just runt skyddet, men ca 5km S om skyddet, ned längs stigen, finns flera bra. Däremot kan den marken vara vattensjuk om det regnar eller sursnöar mycket. Men den duger att tälta på. Hittar du ingen tältplats längs sommarleden så försök med vinterleden som går alldeles intill, där finns det flera.

Go tur!

/A.
 
Takk. Jeg skjønner poenget. Et lignende system finnes i Tyskland, bare at det ikke er så grisete vær slik at gapahukene ikke er lukket. Hvis vi finner en plass til å sette opp teltet er det uansett mer moro - det er jo litt av poenget med å være på tur.
 
Senast ändrad:
Jag har tältat där. Slog upp några tält tvärsöver sjön från vindskyddet. Vill minnas att det var OK platser.

Sen kom det ganska hård blåst så vi fick ändå avsluta natten i vindskyddet, men det är ju inte underlagets fel Men säger lite om att man är utsatt för vinden).

Christian
 
Ytterliggare en Snasfråga

Sitter med en tanke att gå med en helt oerfaren person i fjällvärlden Enafors-Silverfallet-Storsnasen och tillbaka som en dagstur. Ca 20 km. Ni som gått sträckan. Vad kan man räkna med för tidåtgång?

Ett annat dilemma kan vara den branta stigningen efter Silverfallet. Grejar man det som helt oerfaren tro? Lite olika uppfattning här på utsidan. En del vill hävda att det är inslag av klättring.

Ett alternativ skulle kunna vara att gå stigen som går upp från vägen till Storulvån. Vad tycker ni?

Daniel
 
Det blir jobbigt! Särskilt om ni ska hela vägen upp på Storsnasen. Det är ju uppför precis hela vägen. Jag skulle räkna med ca 4-5 timmar upp, från tågstationen i Enafors. Kanske går det lättare om ni inte har så mycket packning. Sen ska ni ner igen, och min erfarenhet är att det ofta inte går så mycket snabbare ner när det är brant. Dock är det inte fråga om klättring, utan det går bra att promenera hela vägen upp.

Om man går nerifrån vägen är det knöligt, stenigt och grusigt den sista biten upp mot toppen, i den lilla bäckravinen. Och om det blir dimma, till exempel, då blir det lite läskigt.

Vore kul att höra hur det gick sen.

Ett lagom anstängande alternativ är ju annars att nöja sig med Silverfallet. Då blir din kamrat inte avskräckt, iallafall ;-)

Vad gäller själva passet, där vindskyddet ligger, är det ett himla blåshål! Men det går fint att tälta vid sjön söder om vindskyddet.
 
Jag minns inte vägen som svår/farlig att gå, och då var det ändå i sursnö, dimma och nedförs (uppför kan man som bekant gå sgs varsomhelst). Den är vad jag minns inte välrösad (rösena hade väl snöat över...) men det fanns för några år sen ca 3m höga järnstolpar med ett par hundra meters mellanrum. Och jag antar att man kan se stigen om vädret är mindre extremt än det var för oss. Kompass är nog ingen dum idé dock, om vädret blir fult. Och så det där förnuftet.

Enafors ligger på ca 550möh, Snasahögarnas vindskydd ser ut att vara på ca 1150möh. 600 höjdmeters stigning på en mils vandring är mycket men inget extremt, jfr vägen upp från Ammarnäs om man passerar Aigert och går längre upp den första dagen, den stigningen är närmare 700 höjdmeter.

På en dagstur slipper du ju även släpa en massa tung packning. Är du hyfsat vältränad tror jag det blir en fin tur! (om vädret vill...)
 
Ett annat dilemma kan vara den branta stigningen efter Silverfallet. Grejar man det som helt oerfaren tro? Lite olika uppfattning här på utsidan. En del vill hävda att det är inslag av klättring.

Menar du leden från Enafors till Snasahögarna så är det inget mer än en vanlig uppförsbacke. Visst är det brant, men jag har promenerat på brantare ställen än så. :) Storsnasen kom vi bara halvvägs upp på för det blev dimma, men den biten vi gick var inte heller svår ens för min då 10-åriga dotter.

Vad menar du med stigen från Storulvån? Jag har ingen karta framför mig, men det är väl minst en dagstur bara från Storulvån till Snasahögarna, och Storsnasen är väl rätt brant från alla andra håll?

EDIT: Var nu inne på kartsök och tittade, och enligt den går det en stig från vägen nästan ända fram till Snasahögarnas vindskydd, är det den du menar? Jag har inte gått där, men av utsikten från vindskyddet att döma skulle jag tippa på att det går ungefär på ett ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.