Jack Wolfskin Gossamer

Kollat runt på många lättviktstält på nätet och här på forumet, och när jag var ute och shoppade nytt vätskebälte på stan idag hade de fått in detta tältet. 1,5 kilo för under 1000-lappen låter som musik i mina öron.

Förstår att inte kvaliten är jämförbar med de som kostar åtskilliga tusenlappar mer,men hur dåligt är det egentligen? Jag kollade på gamal inläggoch ser att tältt nämns men hittar ingen mer konkret information annat än att om Akto är den 4a å är Gossamer en 2a i ett test.
 
Har spanat in detta tält själv men valt att inte bry mig om att köpa det.
Först och främst för att det är ett tält som är designat för att sova i och inget annat. En bivack alltså!

Man kan inte göra så mycket mer än just sova i det och det är väldigt lite plats till utrustning.

Men jag är helt övertygad om att det är mycket prisvärt!

//Peter
 
Kritiken mot tältet angående bristande utrymme för utrustning och att det kan bli kallt känns inte som något problm. Den tyska recensionen påpekar att för dvärgar så ryms ryggsäcken utan problem vid fötterna så där klarar jag mig fint. Som lättviktspackare och 50-liters ryggsäck löser det sig att få plats med sådant. Har under 25 år på fjällen och i skogen fortfarande inte lagat mat i tältet en enda gång så känner inte absid-bristen som så allvarligt.

Har tvekat länge inför ett lättare tält än mitt nuvarande 3.3 kilos eftersom jag helt ärligt inte tycker Akto är värt priset oavsett hur bra det är, jag hymlar inte med att min ekonomi suger :( Men nu är det nog mycket nära ett köp som kommer ta mig neråt 3.5 kilo för mina 3 så kallade tunga (tält 1.55, ryggsäck 1.1, sommarsäck 0.78, liggunderlag 0,15) och för det under 1500 kr.
 
Riktigt bra instruktionsfilm (läst 6 år tyska så hänger med på det mesta) och riktigt bra pris. Jag tror jag är övertygad, nu skall jag bara övertyga resten av ministrarna i regeringen :)
 
Har haft ett gossamer i ett par år nu och har bara gott att säga om det Det fyller sin funktion utmärkt och slås upp på nolltid. Lite bökigt att kliva ner i för mig som inte är den vigaste men det funkar.
 
Dom är helt perfekta och mycket prisvärda , mitt ex har gått 50-60 dygn- så kvaliten är det inget fel på.

Håller tätt sommartid med tillhörande regn - 50mm dygn regnväder klarar den lätt rätt uppslaget utan intränging , men gör sömntätningen nogrann.
En gång under ett 50mm dygn så fick jag vatteninträgning i runt bågarna samt botten men efter att ha rättat till mina misstag i sömntätningen så var det inga problem.


Vintertid fungerar det också perfekt , man klarar 0 grader i en en kokosnötssovsäck specad till 10 om man ligger i underställ/flecee - detta ger möjligheter till låga packvikter 2,5kg (sovsäck/tält) - perfekt för mc bruk.
Testat ned till 13 minus , hade 3-5 graders temphöjning inne på nån dm höjd beroende på vind.

Den längre tältbågen är desutom helt utmärkt som del i destilationskolv för att fixa vatten från salt eller bräckt vatten.
 
Mycket lovande :)

Kan man ligga 2 st i detta tält? Jag tänkte på min grabb som är 10 år gammal, förstår att man får lämna stövlar o rygga utanför , men kan man få plats? Ni som har detta tält, vad säger ni??

Mvh Nicklas
 
Det får plats två vuxna i tältet om båda är ganska normalbyggda - så i ditt fall lär det funka.

Men det blir bökigt om nån skall ut och så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Ingle Stabilt campingtält - Coleman, Jack Wolfskin, McQuinley eller Outwell? Bo och sova 7
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
jakkemalm jack wolfskin exolight Bo och sova 2
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
Laura Weight Watcher RT - Jack Wolfskin Bo och sova 4
Jonte Myra Butik som saluför Jack Wolfskin i Göteborg? Bo och sova 4
Run Jack Wolfskin Tundra 2 Bo och sova 0
rogero Jack Wolfskin, chinook Bo och sova 0
Andersols Jack Wolfskin tält? Bo och sova 2
Lundell Jack Wolfskin tält...?! Bo och sova 2
tiddelipom Jack Wolfskin Bo och sova 4
nature4you.nu Tält Jack Wolfskin Tundra III Bo och sova 0
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
Jock Scott fjällräven eller jack wolfskin Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 1
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
martin1g Khyam och Royal vs. Wolfskin tält?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.