Intressant redogörelse för resultatet av en cykelolycka

Vid cykelolyckor är det ofta ansiktet som får ta stryk. NRK publicerar en intressant redogörelse för resultatet av en cykelolycka där i stort sett alla ben i ansiktet krossats vid en tämligen vanlig cykelolycka

https://www.nrk.no/viten/xl/mari-h....kkelen-pa-fjellturen-i-jotunheimen-1.14494987
Det där var en tjej, och det verkar vanligt att de slår sig illa. Har de inte samma reaktionsförmåga kanske eller samma kraft att ta emot sig kan man undra?

Jag har flugit över styret ett par ggr, men aldrig skadat mig. Jag har alltid hunnit fram med armen på nåt sätt och klarat mig. Kanske inte hade så hög fart, men ändå , och jag var inte purung heller. 45 och 50 senast kanske.

Apropå det så var det en 20 årig tjej på söder härom dan som det inte gick så bra för när hon skulle korsa Rosenlundsgatan från Ringvägen. En lastbil svängde höger och mosade henne. Bara 50 m från en plats där en annan kvinna blev dödad på samma vis härom året av en högersvängande lastbil.
KÄnner till en tredje liknande också på söder, men det var längre sen. Hemska olyckor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har råkat ut för flera olyckor och alla har varit självförvållade. Den värsta olyckan var när jag bröt armen.
Över styret har bara inträffat när jag kört mtb. Värsta skadan då var spricka i revben och att bli mörbultat och få blåmärken.
På landsväg har olyckor inträffat pga halt väglag, kört in i kantsten samt ouppmärksamt för gupp. Armbrott, spricka i revben, mörbultad med blåmärken sammanfattar skadorna.

Huvudet har jag aldrig slagit i, har kanske haft tur.

Båda gångerna jag flugit över styret så har jag bromsat lite för kraftigt med frambromsen så cykeln tippat över. Klantiga misstag, men tur man alltid har hjälm. Det har varit stigcykling. Sen har jag fått sladd på grusväg och glidit omkull och fått lite skavsår och sånt, men aldrig några brott.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips