Innersula i GoreTex känga

Jag skall just köpa nya kängor och jag har nu fastnat för Scarpa Ladakh. Den innersula som levereras med kängan passar inte min fot alls utan måste bytas ut och jag undrar vilken typ av sula man skall välja. Den som passar foten bäst av dem jag hittills provat är Lundhags filtsula - den helt platta som är tillverkad av ull.
Hur kommer en sådan sula fungera i en GoreTex känga? Blir det för varmt för sommarvandringar? Släpps fukten ut som den skall etc etc.

Det finns ju en rad olika innersulor att välja på men problemet är att kängan passar bra efter min fot men den extra uppbyggnaden som en formad sula ger gör att det klämmer lite på undre delen av fotens utsida.

Skall jag således välja den platta ullsulan från tex Lundhags tillsammans med ovan nämnda känga eller har ni något annat förslag på en bättre plan sula eller det minst tilltalande alternativet: skall jag helt enkelt välja något annat skomärke?
 
Jag har för mig att Scarpa gör samma kängor med olika läst, en bredare läst för skandinaviska fötter. Outside Scandinavia som brukar göra reklam för Scarpa kängor gjorde reklam för bredare läst tidigare. Annars så tror jag inte att det blir varmare med yllesulor, yttet suger också åt sig fukt.
 
Jag trodde att de ladokh kängor som säljs i sverige var med den bredare "nordiska" lästen - stämemr inte detta?
 
Förmodligen, om de är importerade via den svenska generalagent. Men precis som på bilmarknaden så kan man ju göra privatimport också, men jag vet inte hur vanligt det är när det gäller kängor.
 
Hur kommer det sig att bred/smal läst inte FRAMMGÅR på kängan? Har haft problem med Meindl-kängor som bevisligen var smalare (köpta från tyskland) än de kängor som tjänat ut (samma storlek(modell)

Vari ligger svårigheten att ange detta på skon, ex 29,5 K (som i klumpfot?)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.