desperat behov av känga (ej golfsko)

jag börjar tvivla på att det görs kängor nu för tiden som är menade att hålla, för mer än ett par veckor i fält varje år.. jag överväger o börja traska runt i markena med mina tevasandaler framöver i höst nu, för mina 1år gamla lundhags syncro är precis lika bra som sandalerna på att hålla borta myrvattnet.. o meindl ska vi inte ens snacka om, finns ju golfskor som funkar bättre i skogen än dom :p.. så om du har nått tips på kängor/stövlar(/pjäxor) som håller för mer än ett par veckors gång i skog o mark, hör gärna av dig.. mvh /henke J
 
Om det är myrar du är ute och traskar i så är det nog bara gummistövlar som gäller.

Annars tycker jag att mina syncro håller mycket väl mot rejäl väta som man träffar på vid vandring i skog och mark. Gå igenom en blötmosse är inget problem för mion del, men om man skall klaffsa upp till kängkanten en hel dag eller så kommer det att böta igenom.
Du får jobba lite på tekniken för insmorning av dina kängor ?
 
jag börjar tvivla på att det görs kängor nu för tiden som är menade att hålla, för mer än ett par veckor i fält varje år.. jag överväger o börja traska runt i markena med mina tevasandaler framöver i höst nu, för mina 1år gamla lundhags syncro är precis lika bra som sandalerna på att hålla borta myrvattnet.. o meindl ska vi inte ens snacka om, finns ju golfskor som funkar bättre i skogen än dom :p.. så om du har nått tips på kängor/stövlar(/pjäxor) som håller för mer än ett par veckors gång i skog o mark, hör gärna av dig.. mvh /henke J
Kan inte hålla med dig angående Meindl-kängorna! Har själv bland annat ett par Meindl Island Pro som jag tycker är suveräna! Måste dock skötas genom att vaxas ordentligt inför varje tur, samt vatt man använder gaiters så att det inte kommer in onödig fukt i kängorna! Jag har även ett par gamla Lundhags Alaska, även dessa måste skötas om, smöjas in ordentligt, inför varje tur. Gör man det så fungerar de utomordentligt!
 
jörnkängan verkar fin

meindl dovre nånting har jag här på hyllan, o visst funkar de till vandring iblann, stabil o skön ärom.. insmorda läcker dom knappt.. golfsko kanske va o ta i, men inte håller dom mer än ett år..
värre äre me lundhags syncron som har så många hål i lädret in till foten att de e skrattretande, för tunt gummi?? redan efter första dagsturen med snosealnyinsmorda syncros läckte de vatten, 3 veckors användning resulterade i att båda mönstren släppte, osv... nu idag såg jag att gummit börjat släppa från sulan, tyckte foten badade i vatten väl tidigt på morgonpromenaden ..men men, sköna va dom ett bra tag iallfall, tills lädret vid hälsenan släppte o korvade till sig :S ,..mycke gnäll blire :) ..må hända en ljusglimt en då för foten min: "jörnkängan" tusen tack

mvh
/henke J (flitig skonötare)
 
jörn

Köpte ett par jörnisar i början av -90 talet och det är ingen tvekan om att det är utmärkta på alla sätt, men inte håller dom mer tätt än andra kängor! Det finns kanke en risk att du blir besviken just på den punkten?

Men visst är det finfina kängor, men ingen frälsning mot väta tyvärr i mitt tycke.
 
Ska man konstant gå runt i myrar och våtmarker hela dagarna är det nog enbart gummistövlar som gäller. Dom håller förstås inte heller hur länge som helst, gummit spricker efter flitig användning. Har man möjlighet till torrare vägval funkar kängor som sköts väl. IMHO.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.