Imponerande med 54 mil på 24h

Kikade på resultatlistan i Vertex24 där man skall köra så långt som möjligt på 24 timmar.
Vinnaren Nils Kjellsson från Östersund körde 539,5 km.

Någon som vet hur det står sig i Sverige eller internationellt?

Resultat kan ses på http://www.vertex.cx/24h/resultat/solo_2009.pdf

Tävligen kördes på travbanan i Östersund där ett varv är 800 m.
 
28 varv i timmen alltså, hårt psyke på den mannen. Jag skulle nog börja grina av tristess redan efter ett par timmar. :D
 
Anders Burman

körde något längre 2008 http://www.vertex.cx/24h/resultat_solo_2008.php

Onekligen imponerande pannben hos dessa åkare.

Sattes för övrigt nytt lagrekord i år så isen om väderförhållandena bör ha varit rätt OK. Ännu bättre rekord kanske kan sättas inomhus? Har för mig att någon åkt Inlines över 500 km på 24h.

Thure
 
Imponerande ????, när något blir så extremt bortom sunt förnuft så får jag osökt tankarna ADHD, DAMP, eller liknande, de kan prestera enorma resultat som Vi andra inte kommer i närheten av, men det är ju bara min lilla reflektion.
Kjell Nilsson är nog en väldigt duktig kille, man får gratulera honom till bedriften.
Gränsen är svårdragen, men jag blir INTE imponerad av extremprestationer som utförs av individer med psykiska åkommor.
Jag vet inte om denna person har dessa problem, var o en får dra den slutsatsen.
Ämnet är känsligt då många med dessa handikapp är på Utsidan, och högpresterar mer än rimligt i sina aktiviteter, men det är nog bäst att ligga lågt för min del....
Jag kommer att bli missförstådd, jag vet, men jag svarar på er kritik, så kom igen med era reflektioner... !
 
Om det var ett skämt så tycker jag att det är osmakligt.
Om det är din seriösa åsikt så tycker jag att du tänka på hur du utrycker dig om du vill uppfattas som seriös.
 
Imponerande ????, när något blir så extremt bortom sunt förnuft så får jag osökt tankarna ADHD, DAMP, eller liknande, de kan prestera enorma resultat som Vi andra inte kommer i närheten av, men det är ju bara min lilla reflektion.
Kjell Nilsson är nog en väldigt duktig kille, man får gratulera honom till bedriften.
Gränsen är svårdragen, men jag blir INTE imponerad av extremprestationer som utförs av individer med psykiska åkommor.
Jag vet inte om denna person har dessa problem, var o en får dra den slutsatsen.
Ämnet är känsligt då många med dessa handikapp är på Utsidan, och högpresterar mer än rimligt i sina aktiviteter, men det är nog bäst att ligga lågt för min del....
Jag kommer att bli missförstådd, jag vet, men jag svarar på er kritik, så kom igen med era reflektioner... !

Kan ju bara hålla med föregående två inlägg. Det var för att uttrycka sig milt en märklig formulering att blanda in psykiska åkommor i något som detta. Och för att anlägga nån form av filosofiskt perspektiv... Extrema prestationer, långt utanför vad som kan definieras som "vanligt" av ofta rätt extrema personligheter har väl i stor utsträckning varit sådant som drivit utvecklingen framåt. Vidgat, ramar, tjänat som inspiration etc.

/Rickard
 
Kan ju bara hålla med föregående två inlägg. Det var för att uttrycka sig milt en märklig formulering att blanda in psykiska åkommor i något som detta. Och för att anlägga nån form av filosofiskt perspektiv... Extrema prestationer, långt utanför vad som kan definieras som "vanligt" av ofta rätt extrema personligheter har väl i stor utsträckning varit sådant som drivit utvecklingen framåt. Vidgat, ramar, tjänat som inspiration etc.

Så är det ju! En person som t.ex. Isaac Newton hade troligen diagnostiserats som ADHD eller nåt liknande idag. Det han gjorde för naturvetenskapen var ju helt ovärderligt - men å andra sidan var han nog rätt jobbig som privatperson. Newton var t.ex. fortfarande oskuld vid 80 års ålder - och han var stolt över det!

Man kan se det från den andra sidan också: en person som är helt "normal" i precis alla avseenden, utan ens den allra minsta lilla psykiska egenhet, en sådan person skulle nog upplevas som rätt tråkig - ungefär som om han/hon saknade personlighet....
 
jag blir INTE imponerad av extremprestationer som utförs av individer med psykiska åkommor.

Tycker du att den idrottsliga världen utöver dopingtester ska börja psyktesta deltagarna? Har man "psykiska störningar" får man inte vara med?

Att vara elitidrottare handlar om att pressa gränserna för vad som är fysiskt möjligt, för det krävs att man har ett psyke som låter en pressa kroppen långt bortom vad en Svensson ens kan föreställa sig.

Lance Armstrong lär ju ha sagt att han egentligen inte gillar att cykla, men att han tycker om smärtan. Eller något liknande. Gör det honom till en psykiskt avvikande masochist som inte borde tävla?

Det kanske vore något, utöver Special Olympics får vi i peter1959s Utopia även Psycho Olympics. :D
 
Tycker du att den idrottsliga världen utöver dopingtester ska börja psyktesta deltagarna? Har man "psykiska störningar" får man inte vara med?

Att vara elitidrottare handlar om att pressa gränserna för vad som är fysiskt möjligt, för det krävs att man har ett psyke som låter en pressa kroppen långt bortom vad en Svensson ens kan föreställa sig.

Lance Armstrong lär ju ha sagt att han egentligen inte gillar att cykla, men att han tycker om smärtan. Eller något liknande. Gör det honom till en psykiskt avvikande masochist som inte borde tävla?

Det kanske vore något, utöver Special Olympics får vi i peter1959s Utopia även Psycho Olympics. :D

Min formulering var nog inte den bästa, jag ber om ursäkt.
Jag har levt med personer med de här "problemen", de är inte psykiskt sjuka, utan har en
högaktivitet i allt de gör. De vet om det själva ock det brukar inte "störa" omgivningen.
Oftast finner de att de funkar bäst i ensamsporter, där samarbete inte är nödvändigt med andra.
Särskilt sporter där reglerna är många, tex,basket.
Idrotts/sportprestationer ses ju som häftigt, duktigt,imponerande, etc
Medans andra prestationer utanför dessa ramar ses som dåraktigt, vansinnigt.
Det är bra att det finns sporter av olika slag där de kan få utlopp för sin överaktivitet.

Har en vän som när han gör något så är det enligt honom syftet prestationen själva målet, inte upplevelsen där han utför den, man tycker ju att målet borde vara prestationen och upplevelsen ?
Han skiter fullständigt i om det är vackra omgivningar där han springer.
Men det är nog olika, ämnet är svårt att diskutera, för så fort någon presterar något näst intill orimligt bra, så är de behäftade med ett mentalt "handikapp", så får det ju inte vara, och är inte så.

Jag tror nog att en del känner igen mönstret, överaktivitet, jag anser att man inte får klassa det som en sjukdom, utan en personlig egenskap som man kan ha glädje av istället.

Den här kompisen har berättat hur han tänker, och han säger att han måste få utlopp för sin överaktivitet på något sätt, det är därför han undviker bilen, utan cyklar eller springer och hälsar
på kompisarna, och det är långa sträckor, oavsett väderlek, jag säger inte att det är fel, men det tillhör inte "normalt" beteende, men vem fanken är normal ???

Enligt många så är ingen av oss normala som håller på med uteliv, det är obekvämt, kallt, myggigt,besvärligt,tungt att bära på ryggsäcken, osv, och det är inte bara soffpotatisar som tycker så, det det inte begriper är att det är en livsstil, man får väldigt mycket tillbaka av slitet.

Jag ångrar att jag tog upp ämnet, särskilt formuleringarna som är slarviga, det var inte meningen att någon skulle ta illa upp, bra att ni trycker till mig så att jag tänker mig för till nästa gång, undrar vad jag har för sjuka ?, skriva utan att tänka.....:(
 
Teamplayer

Jag var själv en del av det segrande laget i Vertex24 som tillsammans med bla fjolårets solosegrare Anders Burman körde för att slå rekordet från ifjol satt av Sthlm speedskaters. och vi hade ett gott samarbete!

Jag tänker inte kommentera ev diagnoser. Har kört 24h tävlingar själv (fjällmarathon och MTB) och förväntar mig inte att alla skall tycka det är lika kul som jag. Jag vet att det kanske inte är normalt.

Jag har varit med och kört lag i vertex senaste 3 åren och jag tycker att det är ett kanonarrangemang. Stämmningen på och utanför banan är enorm.

Och nästa år kommer det förhoppningsvis bli hårdkörning om pokal och rekord då jag hoppas att 08:eek:rna vill ta tillbaka tronen!

Hoppas vi ses nästa år!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vid 5 mil plogad is skarholmen hässelby Långfärdskridsko 4
pack 7 mil spegelblankt Torneträsk Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.