Hydratic IQ - går det att använda till nåt?

Allå. Jag har kollat runt efter en vår och höstjacka som jag även kan ha på sommaren om det blåser eller regnar. För ca 2000-2500 kr. Regntät och "andas".

För dom pengarna ser det ut som att jag får en jacka med Paclite (som sågas av dom flesta) från valfritt märke eller Fjällräven PAK5 som har det detta fantastiska Hydratic IQ.

Men hur bra är Hydratic IQ? Jag kan inte hitta några hemsidor med jämförande tester och värden och diagram.

Jag svettas rejält när jag promenerar raskt. Ska jag kanske ge upp regntätt och satsa på en softshell utan membran istället, men då misstänker jag att den kanske blir för varm på sommaren.
 
Drar lite liv i den här tråden eftersom jag också letar efter en jacka och har snöat in på Pak-5. Jag svettas också en hel del när jag vandrar och behöver något som är bra på att transporterar fukt, men som ändå är vattentätt. Jag har varit inne på att köra Merino som underställ och sen en Marmot ION som jacka, men då blir jag tvungen att bära med mig en extra regnjacka och det hade ju varit skönt att slippa.

Är det ingen som har erfarnehet av Pak-5?

/ Richard
 
behöver något som är bra på att transporterar fukt, men som ändå är vattentätt
Jag tror att man kan glämma den kombinationen! :)

Fast det hela beror såklart på exakt vad man menar med "bra på att transportera fukt".
Ett slags "bra" och det är i allra högsta grad okey, rentav perfekt. Ett annat slags "bra" betyder att, under just den personens förutsättningar och förväntningar, det är helt jäkla omöjligt att kombinera.
Själv använder jag ibland vattentäta skal som andas .... Och då är jag oftast nöjd! :)

Paclite är omdiskuterat javisst, vissa har nog haft otur med kvaliten, andra har haft ett olyckligt "bra på att tranportera fukt". Jag vet folk som är hur nöjda som helst med sin Paclite. Jag är personligen inte orolig för Paclite... Själv skulle jag gärna ha en ibland.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.