Hur fullagda är stugorna?

Vi är ett gäng på 11 pers som ska gå Abisko-saltlukta i börgan av Augusti. Vi har hört att det brukar vara mycket med folk i stugorna vid denna tidpunkten!! Så jag undrar om det finns några stugor som är mer eller mindre belagda. Och om någon vet om det är x-tra fint på någon led?
 
Jag vill inte verka snobbig, men ...

Med tanke på stugornas storlek (som lätt kan studeras på STF:s websidor),
speciellt utanför Kungsleden, är det ofta den egna gruppens storlek
som kan göra skillnaden mellan mysighet och påfrestande trångboddhet.


Jag vet ingenting om dig och dina vänner, men min erfarenhet av stora grupper,
från vandringar i 8 länder, är - både i stugan och på stigen - mycket negativ.
Jag delar dessa erfarenheter med andra jag mött.
Den slutsats du och dina vänner bör dra är att ni ska fundera på om ni
är mäktiga det nödvändiga ansvaret mot omgivningen. Är det genomgående
fjällvant folk i gruppen är det sannolikt inget problem.


Själv har jag nästan alltid tältet med på mina turer, både i Norden och på kontinenten.
I Frankrike senaste skrattade man åt min packning. Sen hamnade jag och
tre stora grupper samtidigt på l´Arpont-stugan i Vanoises nationalpark.
Det var ett liv och en trängsel utan like. Jag undrar hur många som
skulle ha överlevt en brand. Jag tältade utanför (i la Vanoise får man endast
tälta på angivna platser nära vissa stugor).



Tältet kan ju vara räddningen även för eran trivsel och sämja! Det blir inte samma börda
per man som det är för en ensamvandrare som mig,
och provianteringsmöjligheterna på stugorna (varannan utmed Kungsleden)
kvarstår ju. Samtidigt ökar möjligheten att se något annat än långa rader
av vandrare genom att gå alternativa sträckningar. Att gå Kungsleden i augusti
månad hör, efter vad jag hört och läst, verkligen inte till mina drömmar.


il C.
 
Vandra i grupp kan vara riktigt kul

Om man känner gruppen kan det vara riktigt kul att vandra i grupp.


Vad gäller stuga, eller tält som du förordar, så var det ju stugor frågan gällde.


Det finns ALLTID plats i stugan, kan dock vara golvplats om det är fullt. Om jag gick Kungsleden i början av Augusti skulle jag undvika de minsta stugorna. Tjäkta-stugan är ett exempel på en stuga som man kan hoppa över. Man kan gå direkt från Alesjaure till Sälka. Tjäkta är en fullbelagd stuga. Den är liten och ligger på den mest populära sträckan.


Vad gäller avstickare så finns det ett alternativ till Abisko-Alesjaure och det är Katterjaure-Unna Allakas-Alesjaure. En lång första dagsetapp om man skall gå i stugor, men vet man vad det innebär så kan det vara ett alternativ.
 

kristina.stahl@swipnet.se (kristina)

Gäst
Högsäsong...

Högsäsong för fjällvandring Kungsleden mellan Abisko och Nikka är just ca 15 juli till 15 augusti. En fin tid att vandra, men mycket folk är i rörelse, och lederna är mycket väl nedtrampade... Det kan bli fullt och mer därtill i de flesta stugorna längs det mest trampade stråket Abisko-Nikkaluokta.


Satsa på att starta turen i mitten av veckan för bättre plats i stugorna istället för på lördag eller söndag, då de allra flesta börjar vandra från Abisko. Kolla med Abisko turiststation för de minst "belastade" dagarna.


En fin sträcka är från Alesjaurestugan via Vistas-Nallo till Sälka, men hoppa då över Nallostugan som övernattningsställe då det bara finns ca 20 bäddar och det dessutom är lite klent med bra tältplatser i direkt anslutning till stugan. Annars är Nallostugan mycket fint belägen! Från Singi och söderut borde det vara bättre plats i stugorna för de allra flesta viker av mot Kebnekaise/Nikkaluokta efter Sälka.


Ett alternativ kan vara att gå "motströms" dvs från söder till norr, då varierar stugbeläggningen lite mer än om man går medströms med alla andra och det lätt blir tendenser till "race" mellan stugorna för att få bra platser...


Jag tycker att ni ska överväga att ta med tält i alla fall som komplement. Jag vandrade med en grupp ungdomar för något år sen (11 pers) och vi sov bara i tält fast vi gick längs leden, en toppentur! Skönt att kunna stanna där man ville, gå så länge man ville och kanske sova till sent, och sen går det ju att tälta i nära anslutning till stugorna med nästan full service för en mindre avgift.


Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.