Lakan i stugorna.

Jag undrar om någon vet, jag orkar inte stå i telefonkö till STF: Det står att man ska ha med egna lakan till stugorna och att sovsäckslakan inte räcker. Om man ska sova i sovsäck, betyder det att man ska ha ett vanligt underlakan också?
 
Jag har främst vandrat i början av augusti. Ibland har det varit väldigt varmt i fjällstugorna även nattetid. Inte så många som ligger kvar i sovsäcken då. I värsta fall blir resultatet en svettig överkropp direkt på madrassen.

Jag har själv använt reselakan av följande typ:
"Detta kompletta reselakan kan liknas vid två underlakan ihopsydda nertill men är lätt att komma i då det är öppet halvvägs upptill. Hela reselakanet är ihopsytt i ett stycke och har en ficka för kudden. Reselakan en slags smidig och rymlig sovpåse som gör att det inte behövs separat örngott, underlakan och påslakan!"

Jag brukar trä "fickan" över madrassen i huvudänden och i stället använda ett separat örngott för kudden.

STF:s text (Bo i fjällstuga) föreskriver underlakan, påslakan och örngott. Har jag gjort fel i alla år?

Redigerat: Glömde corona för ett ögonblick. Om STF har skärpt reglerna så förstår jag det.
 
Sovsäcken är med för att vi ska bo i tält också. Annars hade jag tagit bara lakan, som på vandrarhem.

Jag hade gärna tagit mitt reselakan, för det går att använda som sovsäckslakan och väger hälften av ett vanligt underlakan, men det är alltså tydligen inte ok i år.
 
Senast ändrad:
Nej jag tvättar brukat sänglinne efter varje gång. Sovsäck brukar inte behövas inomhus.

go tur

Utifrån att du skrev självklart och hänvisade till hur man gör med gäster så tolkar jag det som att du inte vet hur det normalt är i en Stf stuga, dvs man har med sig reselakan och/eller sovsäck.
I Covid tider måste man också ha underlakan vilket är nytt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...