Hotell i Chamonix

God afton,

Är det någon som kan rekommendera ett hyfsat fint hotell i Chamonix som ligger nära kabelliftarna upp till bergen? :) Till ett rimligt pris.

Tanken är som sagt att fara dit och vandra till hösten :)

Tack på förhand!
 
God afton,

Är det någon som kan rekommendera ett hyfsat fint hotell i Chamonix som ligger nära kabelliftarna upp till bergen? :) Till ett rimligt pris.

Tanken är som sagt att fara dit och vandra till hösten :)

Tack på förhand!

Det finns flera olika liftsystem i Chamonixdalen och däremellan går lokalbuss och till viss del lokaltåg också.
Sen kan jag tycka att om man ska på vandringssemester kan man ju gå lite i dalgången också för att komma till liften.
I Chamonix stad komer du upp till Brevent resp Augille du Midi med lift. Med bergbanetåg kan du även åka upp till Mer de Glace.
I Argentiere kommer du upp till Grand montets. Mitt emellan ligger Flegere med en dallift.
Ytterligare norr om Argentiere ligger Le Tour/Balme som du når från Vallorcine eller den andra dalstationen.
Söder om Chamonix ligger Les Houches som har lift och tåg uppåt.

Har inte hotelrekommendationer då jag alltid köpt "tout comprise" ("all inclusive") med UCPA och de brukar inte sälja bara boende.

/Patrik
 
Det finns flera olika liftsystem i Chamonixdalen och däremellan går lokalbuss och till viss del lokaltåg också.
Sen kan jag tycka att om man ska på vandringssemester kan man ju gå lite i dalgången också för att komma till liften.
I Chamonix stad komer du upp till Brevent resp Augille du Midi med lift. Med bergbanetåg kan du även åka upp till Mer de Glace.
I Argentiere kommer du upp till Grand montets. Mitt emellan ligger Flegere med en dallift.
Ytterligare norr om Argentiere ligger Le Tour/Balme som du når från Vallorcine eller den andra dalstationen.
Söder om Chamonix ligger Les Houches som har lift och tåg uppåt.

Har inte hotelrekommendationer då jag alltid köpt "tout comprise" ("all inclusive") med UCPA och de brukar inte sälja bara boende.

/Patrik

Hej Patrik,

Stort tack för svaret!

Absolut, att gå i dalgången kommer absolut att göras :)

Men kan man säga att om man bor ganska centralt i Chamonix så är det ganska lämpliga avstånd till dom flesta liftar?
 
Hej Patrik,

Stort tack för svaret!

Absolut, att gå i dalgången kommer absolut att göras :)

Men kan man säga att om man bor ganska centralt i Chamonix så är det ganska lämpliga avstånd till dom flesta liftar?

Bor du in Chamonix kan du som vandrare gå eller åka buss (ibland även tåg) till de liftar/områden jag listat. Du bör nå det mesta inom 30-45 minuter är min bedömning, beroende på tidtabeller och promenadfart.

/Patrik
 
Gustavia

Det finns många hotel i Chamonix by och dalen. Det kan vara högt tryck på bokningarna under sommaren så boka gärna i god tid.

Ett hotel som ligger precis vid tågstationen är Gustavia.
Det drivs av svenska Langely så chansen att träffa andra svenskar är stor.
Från det kan man ta lokaltåget åt båda hållen och det är en kort prommenad till Aiguille du Midi kabinen. Den central affärsgatan är runt hörnet.

https://www.langleyhotels.eu/en/our-hotels/hotel-gustavia/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.