Måsten i Chamonix

Hallåj,

Nu är det mesta bokat för resan. Flyg, hotell och transfer. Även utrustning är fixat för det mesta.

Vilka leder/liftar tycker ni är ett måste att åka upp och vandra kring?

Någon restaurang som känns viktig att testa på medans man ändå är där? (Inget i den absolut dyraste klassen ;) )

Måste man inhandla något typ av kort/pass för att kunna åka uppför alla liftarna? :)

En dag åker jag nog över till Courmayeur en stund.

Lac blanc känns ju som ett måste, Aguille du Midi, La flagére, Le Brevent kanske?

Tack på förhand! :)
 
Aguille du Midi är ett måste! Åk upp till toppen och njut av närheten till Mont Blanc. Åk sen tillbaka till mellanstationen, gå av och vandra parallellt med dalen till glaciären Mer de Glace. Besök isgrottorna i glaciären. Åk tillbaka till Chamonix med tåget. Minns jag rätt så heter vandringen Grand Balcon. Jag gick den 2012.
 

Bilagor

  • P7220214.jpg
    P7220214.jpg
    88.7 KB · Visningar: 377
Håller med Tomhylsan om att Grand balcon nord är en riktigt fin tur. I den klassen finns även Pierre a Berard från Le Buet (Vallorcine). Att vandra längs Bossonsglaciären till La Jonction där den delar sig till Taconnazglaciären är också en gammal favorit. Har du eller hyr storskor, stegjärn, isyxa och har en replagskamrat öppnar sig förstås möjligheterna ytterligare för de alpina turerna och för att känna sig trygg där är det bra att ta en glaciärkurs (ecole de glace) en dag med någon guidebyrå.
 
Håller med Tomhylsan om att Grand balcon nord är en riktigt fin tur. I den klassen finns även Pierre a Berard från Le Buet (Vallorcine). Att vandra längs Bossonsglaciären till La Jonction där den delar sig till Taconnazglaciären är också en gammal favorit. Har du eller hyr storskor, stegjärn, isyxa och har en replagskamrat öppnar sig förstås möjligheterna ytterligare för de alpina turerna och för att känna sig trygg där är det bra att ta en glaciärkurs (ecole de glace) en dag med någon guidebyrå.

Bra tips! :) Ska kika in det också, förutom med isyxa osv. Det är för avancerat ännu :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.