Havs eller Kungsörn??

Tog den här bilden i söndags i Tarradalen, tyvärr han jag inte med att fota när fågeln satt på klippkanten....

Men den är stor, betydligt större än en hök eller vråk....vet inte om det syns så bra på bilden, kroppen är brun, stjärt och huvud är vita och näbben är klart gul!

Någon som sett något liknande?

//A
 

Bilagor

  • fjällvandring 2209 180.jpg
    fjällvandring 2209 180.jpg
    41.3 KB · Visningar: 5,296
Kan inte se på bilden vad det är för något...

Men skillnaden på havs och Kungsörn ser man lättast, har jag läst, på vingspetsarna på Havsörnen som är mer spretiga än på Kungsörnens... samt att havsörnen har gulare näbb...

Denna bild tog jag i somras i Sarek på vad jag tror är en Havsörn:
 

Bilagor

  • Sarek 090714 Havsörn.jpg
    Sarek 090714 Havsörn.jpg
    18.4 KB · Visningar: 6,600
Liten bild..

..hade hoppats att bilden skulle gå att förstora upp när man klickade på den..ska lägga upp den i "mina bilder" senare i em.

//Anders
 
Tog den här bilden i söndags i Tarradalen, tyvärr han jag inte med att fota när fågeln satt på klippkanten....

´Tippar på att det är en gammal havsörn; det vita som syns till vänster på pippi är då de kritvita stjärtpennorna.

Per (som drar mot samma område om ..8 timmar!)
 
Nu är jag verkligen ingen örnexpert men med tanke på den blurriga bilden så tolkar jag detta som en trolig havsörn.

/Peter
 
Tycker inte

att bilden räcker för artbestämning. Hur flög fågeln?

Jag skulle också med anledning av ljus färg och vita detaljer gissa på havsörn men det är många gånger rätt knepigt att skilja dessa två arter i fjällmiljö. Havsörn har kortare stjärt och mer fyrkantig vingform teckningen på undersidan av stjärten kan ge extra information.

Thure
 
Svårt

att bilden räcker för artbestämning. Hur flög fågeln?

Jag skulle också med anledning av ljus färg och vita detaljer gissa på havsörn men det är många gånger rätt knepigt att skilja dessa två arter i fjällmiljö. Havsörn har kortare stjärt och mer fyrkantig vingform teckningen på undersidan av stjärten kan ge extra information.

Thure

Oj, tyvärr så kan jag inte säga exakt hur den flög... Satt ett bra tag och sökte runt på nätet innan jag la ut den här på utsidan...
Iom att huvudet var så väldigt vit markerat så hade jag svårt att via bilder på nätet bestämma vilken örn det är...
 
Oj, tyvärr så kan jag inte säga exakt hur den flög...

Nej, det är förstås lättare att svara på en sån fråga om man får veta vilka kriterier som är intressanta. Så skriver Lars Svensson i Fågelguiden: "Aktiv flykt med långa serier av lugna, ganska grunda vingslag, då och då avlösta av korta glid" (Havsörn)

"Flykt kraftfull, ofta 6-7 ganska djupa, långsamma vingslag avlösta av glid i 1-2 sek., så ny vingslagsserie osv.; flyktbana rak." (Kungsörn)

Men det här är nog svårt att vara uppmärksam på om man inte är förberedd på vad som skiljer arterna; förmodligen tänker man mer på statiska saker som storlek, proportioner och färg.
 
Här är den! (Inte för att jag ser att det är en örn, eller alls en fågel, men finns den på bilden så är det just där.)
 

Bilagor

  • örn.jpg
    örn.jpg
    106.1 KB · Visningar: 7,225
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
bash Fästingens vara eller inte vara Vilda djur 89
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
msoini Kungsörn?(dålig bild) Vilda djur 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.