Kungsörn?(dålig bild)

Var ute på cykelsemester och träffade på denna filur lite norr om Umeå. Den satt på en stople (viltstängsel) invid E4an och hann lyfta innan jag fick fram kameran. Detta var på ungefär 10m avstånd. Efter lite flaxande och cirklande satte den sej i en grantopp på andra sidan vägen så jag fick tagit denna rätt taskiga bild, i halvt motljus med pocketkamera.

eagle1.jpg


Rätt stor fågel, mörkbrun och med vita partier baktill på vingarna, har en ännu sämre bild jag tog när den flög iväg.
 
Var ute på cykelsemester och träffade på denna filur lite norr om Umeå. Den satt på en stople (viltstängsel) invid E4an och hann lyfta innan jag fick fram kameran. Detta var på ungefär 10m avstånd. Efter lite flaxande och cirklande satte den sej i en grantopp på andra sidan vägen så jag fick tagit denna rätt taskiga bild, i halvt motljus med pocketkamera.


Rätt stor fågel, mörkbrun och med vita partier baktill på vingarna, har en ännu sämre bild jag tog när den flög iväg.

Om det vart en kungsörn hade nog inte grantoppen sett så "obekymrad" ut... :) Den klena näbben talar också mot örn liksom den nätta storleken på fågeln (som jag upffattar den). Snarare ser det ut som en vråk, min gissning en ormvråk. Det vita på vingarna ser knepigt för en traditionell ormvråk ut men ormvråkar kan vara väldigt variabla, t.o.m. mer eller mindre kritvita.

Vråkar är stiliga fåglar dom oxå och med tanke på att du bara hade en pocketkamera och motljus tycker jag du lyckats riktigt bra med bilden!

Mvh
J
 
Om det vart en kungsörn hade nog inte grantoppen sett så "obekymrad" ut... :) Den klena näbben talar också mot örn liksom den nätta storleken på fågeln (som jag upffattar den). Snarare ser det ut som en vråk, min gissning en ormvråk. Det vita på vingarna ser knepigt för en traditionell ormvråk ut men ormvråkar kan vara väldigt variabla, t.o.m. mer eller mindre kritvita.

Vråkar är stiliga fåglar dom oxå och med tanke på att du bara hade en pocketkamera och motljus tycker jag du lyckats riktigt bra med bilden!

Mvh
J

Jo, Ormvråk var mitt första intryck med. I mitt minne som iofs inte alltid är vad det borde ser jag dock en jämnbrun fågel, utan vråkens ränder. Antagligen har jag fel, men jäklar den blev stor när den slog ut vingarna och lyfte, blev lite mjuk i benen :)
 
Ok, bilden är inte görskarp vilket gör det svårt att vara helt säker. Men den sitter med ryggen "hitåt" och jag tycker stjärten ser enfärgat brunaktig ut. Hade det vart en ung kungsörn (som har vitt i vingarna) borde man se det det kraftigt vita bandet på stjärten också.

En bra sida för bilder på örnar i olika åldrar är
http://www.orrhult.eu/index.htm


Jag tycker fortfarande det ser ut som en vråk och sannolikt en ormvråk :)

Mvh
J
 
Jag får också intrycket av att den är liten för att vara en örn. Näbben känns väldigt klen. Hade varit intressant att se bilden på den flygande. Då kanska men kan se proportioner. Bivråk?
 
Min gissning är också vråk. Benen brukar vara mer fjäderklädda och huvud med näbb ser ut att vara i klenaste laget för att vara en örn.

/mattias
 
Jag håller med om att näbben ser klen ut, men ett lite suddigt foto kan vara väldigt lurigt att se en sån sak på. På någon av de fina örnbilderna på länkarna, så var jag faktiskt också lite förvånad över att näbben såg lite klen ut.

Även om det är svårt att avgöra hur stor granen är, så ser dock fågeln för liten ut i förhållande till granen, för att vara en örn. Tror jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.