Hantering av dun

Jag har köpt två gamla Caravan Artic-säckar (varianten: -9 komfort temp) som jag tänkte piffa upp med mer dun för att få mer behållning av dem. Kanalerna är långt ifrån välfyllda och det dun som finns i har klumpat ihop sig rätt rejält. Ska låta dem gå några timmar i vår gigantiska torktumlare men misstänker att det kommer finns ordentligt med plats i kanalerna även efteråt och har skaffat 250 g 700 CUIN dun att fylla på med. Har klurat en del på det här med hanteringen av dunet vid påfyllningen och läst runt en del på nätet. Alla verkar förespråka samma teknik (stänga in sig med säcken och dunet i ett litet utrymme och göra allt i slow motion). Jag klurar dock på om det inte går att hantera dunet smidigare genom att spraya det med vatten från en blomspruta innan det stoppas in och sedan tumla alltihop efter att säcken blivit ihopsydd. Är det någon som har testat detta eller har kloka tankar kring om det borde/inte borde funka?

Ha det fint
Niklas
Umeå
 
Fuktigt dun klibbar fast. Jag tror att om du försöker stoppa i fuktigt dun i en kanal så kommer hälften sitta fast på handen när du drar ut den...

Sätta upp innertältet brukar vara ett bra knep.
 
Tack för svaret! Det borde jag kanske tänkt på, att styrkan i metoden kunde få motsatt effekt. Jag får kanske köra på det beprövade sättet helt enkelt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.