Dun(täcke) från Jysk?

Har tänkt sy mig en dunväst eller dunjacka. Funderar lite över olika kvalitéer på dun, finns ju super dun i 800 fillpower och så. Men nu såg jag att Jysk har ett duntäcke med 90% gåsdun och 10% gåsfjäder Bärighet 9.

1* Hur bra är detta dun?
2* Går det på ett enkelt sätt att plocka bort fjädrarna?
3* Vad menas med bärighet 9 (av vad?)?
4* 700 kr för ett sånt täcke, är det ett bra pris?
 
Hittade detta i en gammal tråd:

Då det sällen startas några egna trådar här, väljer jag istället att blåsa liv i en gammal... Jag letade upp en dun-standard-expert för att få klarhet i hur den svenska bärighetsstandarden (1-14), förhåller sig till de fill-power-värden som brukar stå på sovsäckar. Efter lite räknande kom följande fram:

bärighet fill-power
10 560
11 616
12 672
13 728
14 783

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30456&page=2
 
9

betyder i praktiken grovtäckes dun/fjäder. En dunsäck har 100% dun....Campingsäckar har fjäder i sig.
Köp riktigt dun hos en sovsäckstillverkare, t ex Roberts i Polen.
Skall du lägga ner arbete jobba då med riktiga grejor så blir resultatet roligare....
//J
 
betyder i praktiken grovtäckes dun/fjäder. En dunsäck har 100% dun....Campingsäckar har fjäder i sig.
Köp riktigt dun hos en sovsäckstillverkare, t ex Roberts i Polen.
Skall du lägga ner arbete jobba då med riktiga grejor så blir resultatet roligare....
//J
Det är ju klart!! Men det hade ju inte varit så roligt att starta en tråd, Jag har nyss beställt dun för jätte mycket pengar! Det hjälper ingen i framtiden här på forumet.

Ville ha lite jämförelse mellan det dun jag hittat på extremtextil.de och "vanligt" dun från täckestillverkare

Tack! jag vågade bara inte fråga:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.