Hängmatta och remmar?

300kg*2=600kg

600kg-90kg=510kg resterande.

??????

Nej.
Det stämmer bara om linorna går rakt uppåt och det gör dom ju inte. :)

Det beror helt på vilken vinkel dom ligger i, iom att dom 90 kilona neråt skapar en kraft innåt då linorna jobbar mot varandra.
Jag ritar en bild för att förklara, för att det ska kännas rätt så mäts krafterna i kilonewton, och 1 kN är 98 kilo ungefär, således håller remmarna ungefär 3 kN.

Med lite slarvig räkning så blir det ungefär som följer:
Ligger remmarna i 90 graders vinkel (dvs rakt upp) så blir det 0.5 kN per styck.
45 grader = 0.7 kN
22.5 grader = 1.11 kN.
12.7 grader = 2 kN..
8 grader = 3 kN och (ena) remmen brister.

Men man kan väl hur som helst konstatera att det bör hålla. :)
 

Bilagor

  • matta.jpg
    matta.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,679
Senast ändrad:

Du räknar helt åt fanders, vikt är inte detsamma som kraft. 90 kg blir inte mer än 90kg. Kraften kan bli mindre om personen står och lutar sig mot en vägg, dock.

Med ditt tänk borde jag alltså kunna dra av en lina mellan mina händer olika lätt beroende på om jag drar lodrätt eller horisontalt?
 
Det håller!

Oroa dig inte för det, se till att fixa din hängmatta och testa. Du kommer säkert ändå att ändra din uppsättning ett flertal gånger de närmsta åren om du kommer på tjusningen med hängmattesovande. Prova, prova, prova och njut!

Peter, med 10 hängmattenätter i rad nu under semestern trots att jag inte varit på vandring!
 
Med ditt tänk borde jag alltså kunna dra av en lina mellan mina händer olika lätt beroende på om jag drar lodrätt eller horisontalt?

Nej, beroende på åt vilken håll kraften går i förhållande till linan.

Om linan hänger från taket och det hänger en vikt på 10 kg i linan så utsätts den för ungefär 100 N.

Om linan däremot sitter mellan två träd med en 10 kg vikt på mitten får vi en triangel, och kraften som linan utsätts för blir mycket större.
 
Tack alla för svaren. Var lite fundersam över nötning av remmarna men det verkar inte vara någon fara. Ska bli kul att testa hängmatta. Måste fixa myggnät på Ikea, det där tyget Sarita. Finns i någon mörk nyans såg jag.

Apropå Ikea, här har man nått nytt att testa haha.
 
Nej, beroende på åt vilken håll kraften går i förhållande till linan.

Om linan hänger från taket och det hänger en vikt på 10 kg i linan så utsätts den för ungefär 100 N.

Om linan däremot sitter mellan två träd med en 10 kg vikt på mitten får vi en triangel, och kraften som linan utsätts för blir mycket större.


May the force be with you....;)
 
Apropå Ikea, här har man nått nytt att testa haha.

Jo, att använda IKEAS bestickställ som vedkök har jag sett tidigare i ett klipp. Det är kul att hitta nya användningsområden på befintliga grejer. Jag vet inte riktigt vad det där bestickstället kostar men eftersom det är IKEA så lär det vara billigt. Själv så använder jag en gammal konservburk, det funkar också.
 
Nej, beroende på åt vilken håll kraften går i förhållande till linan.

Om linan hänger från taket och det hänger en vikt på 10 kg i linan så utsätts den för ungefär 100 N.

Om linan däremot sitter mellan två träd med en 10 kg vikt på mitten får vi en triangel, och kraften som linan utsätts för blir mycket större.

Antar att detta är nån slags svår humor som jag inte begriper...
 
Vektorer

Krafter är vektorer d.v.s de har både storlek och riktning. Och då kommer sinus och cosinus för vinklarna in.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.