Gungner, för lång?

Hej!

Jag har tänkt köpa en medium (50l.) stor ryggsäck för längre resa i sydamerika. Jag kommer att bära relativt tungt med den och då duger inte min gamla Haglöfs Victor. Jag har tittat på Klättermusen Gungner och är ganska sugen! Den har flera fördelar t.ex dess diskreta utseende, slimade design och system med tillbehör.
Nu till min fråga: Jag är 195 cm lång, och undrar därför om det finns några andra här på utsidan som har erfarenhet av denna ryggsäck på långa ryggar?
Har naturligtvis testat och vet inte ricktigt vad jag skall säga...
Jag har också pratat med klättermusen och de hävdar bestämt att det inte skall vara några problem alls. Jag vill dock inte köpa den och sedan upptäcka att det inte funkar att bära de 15-20 kg. som jag misstänker att jag behöver bära.

Tack på förhand för era åsikter och erfarenheter!!
emet
 
svar

Därför att den är för kort i ryggen.
När den är väldigt lätt lastad så är det ok, men när den blir lite tyngre åker avbärarbältet upp för långt i förhållande till axelrämmarna.
Dessutom är avbärarbältet alldeles för klent, det viker sig.

emet
 
Jag är 192 cm, åtminstone på morgonen, och om jag mekar ner höftbältet maximalt funkar det bra även med full säck, jag har dock aldrig vägt packningen. Det är lite grann på gränsen, dock, det känns att man bär Gungnern ganska "lågt" om man ska få belastningen på höftbältet. Men i övrigt är den mycket bekväm att bära med. Inte så stora litrar, däremot, känns det som. Jag vet inte om någon kontrollmätt säcken med vatten som det stod om i någon tidigare tråd ?
 
hallå emet

jag undrar vad du skall bæra? stål transport???
på mina fjællturer dær jag har min 45 l sæck kommer vikten aldrig upp i 20 kg. max 10 till 12 kg
har jag min 70 l lowe alpine så kan jag komma upp i ca 20 eller strax under. då ær det med full camping utrusning och allt vad man har med seg som kamera osv.

robert
 
Med, fyll på och hemma

Vid resa är mindre bättre än med. Fylla på kan man göra under vägen om det behövs. Hemma kan man lämna mycket. Min erfarenhet av resor är att om det platsar in i handbagadet ombord så håller man själv i det på bussen och har oftast med det hem oxså. Större blir genast mera tveksamt.... Senast jag reste i Latinamika räckte 40 liter både till bagage och köpt under resan. Givetvis med ett par hemskick under vägen.
Om en given säck passar din rygg så är det bara att prova, men 20 kg i värmen och fukten skulle jag helst bespara mig och dig.

Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.