Guide till Kilimanjaro?

Ska iväg dit nu i februari med Annderson's African Adventures på både Kilimajarovandring (Machame rutten) och 5 dagars safari. Skulle jag glömma att skriva några rader så skicka bara ett meddelande här på utsidan så summerar jag gärna mina synpunkter.

Kul! Ha det grymt!! Hör gärna av dig när du är tillbaka och berätta om turen. :)

/Ylva

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kilimanjaro

Detta har jag skrivit i en annan tråd om Kilimanjaro också:

Ta reda på hur många personer (bärare, uppassare, kock och guide) som ska ingå i den "crew" som tar er till toppen!

Förhandla i förväg om dricksen och hur den skall fördelas!

Vid första mötet med min guide Juma och ägren av agenturen i Tanzania så gick vi igenom min utrustning av kläder, sovsäck, liggunderlag osv. Eftersom jag inte hade några damasker (gaiters) något som var av ABSOLUT STÖRSTA VIKT så var jag tvungen att hyra dessa. Jag hade heller inga vandringsstavar, något som oxå var ALLDELES INIHELVETES VIKTIGT så jag var tvungen att hyra dessa oxå. Under detta möte fick jag informationen att min "crew" skulle bestå av fem st. personer.

Efter att jag kommit ner från toppen av Kilimanjaro så skulle dricksen betalas. Det visade sig då att dom var 6 st.???? 3 bärare, en kock, en uppassare och en guide!

Enligt guiden så skulle dricksen fördelas följande:

Bärare: 5$ /bärare och dygn = 5 x 3 x 5 = 75$
Kock: 10$ /dygn = 10 x 5 = 50$
Uppassare: 15$ /dygn = 15 x 5 = 75$
Guide: 20$ /dygn =20$ x 5= 100$
SA: = 300$

Jag stod där mitt i bushen. En helt ensam viting och skulle hosta upp 300USD. alltså ca: 2100 SeK. Jag kände att jag saknade ett bra förhandlingsutrymme, om man säger så. Dessutom så ville guiden ha en gåva!? Han hade ju förståss utsett min uppblåsbara Thermarest som gåva till honom själv! ...Där gick min gräns!

Jag har länge och ofta funderat över hur jag lyckats överleva i de svenska och norska fjällen, uppe bland Tienshan's höga berg i Asien och i Södra andernas bergsmassiv i Patagonien, Sydamerika, helt utan damasker och vandringsstavar?

Men jag ska tillägga att det var ett fantastiskt äventyr. Jag har tidigare varit i Tanzania och kan tala om att det är ett fantastisk vackert land och ett lika vackert och fantastiskt landskap. En dansk författarinna, Karen Bixen sa: "du kan lämna Afrika men Afrika lämnar aldrig dig" och det stämmer verkligen. Du kommer inte att ångra dig.

Pole, pole!

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6838

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7797

Detta har jag skrivit i en annan tråd om Kilimanjaro också:

Enligt guiden så skulle dricksen fördelas följande:

Bärare: 5$ /bärare och dygn = 5 x 3 x 5 = 75$
Kock: 10$ /dygn = 10 x 5 = 50$
Uppassare: 15$ /dygn = 15 x 5 = 75$
Guide: 20$ /dygn =20$ x 5= 100$
SA: = 300$

Pole, pole!

Tilläggas bör att fem dagar är väldigt kort tid för att klättra Kilimanjaro utan att vara acklimatiserad.
Man brukar säga att chansen att klara höjden där ökar med 10% per dag.

Ungefär 50% av de som går på 5 dagar når toppen, ca 60% av dom som går på 6 dagar osv. Vill man ha mer än en extra acklimatiseringsdag på marangu måste man däremot boka den minst 4 månader innan ankomst.

hej hej!

Kapar kanske tåden lite men det är ju ett interessant änme ;)

Ser att nationalparken har guide krav så det blir tydligen minst två personer som kommer att följa med en, hur ser det annars ut om man vill göra ett så litet äventyr som möjligt, minst antal bärare och gärna bo i hytter och köpa lagad mat längs leden, bära allt eget själv och försöka slima kostnaderna. Några bra tips och idéer?

Ser att du valt Lemosho-rutten Ylva, vad gjorde att du valde den? är inte helt insatt i de olika turerna men vore kul o veta vad som skiljer turerna åt!

Senast ändrad:
Jag bokade min safari med Roy Safaris som är baserat i Arusha och de arrangerar även toppstigningar till Mnt Kilimanjaro. Det fungerade klockrent och det är kul att boka med ett lokalt bolag samtidigt som det gynnar den lokala ekonomin mer än om man bokar via Stockholm eller London. Även Base Camp är ett bra bolag.

Edit:
Det går att bo i både tält och stugor, det kostar ungefär 1500 USD per person om man är två stycken. http://www.basecamptanzania.com/climbing.htm
Mat ingår i turen, men inte dryck.

Senast ändrad:
hej hej!

Ser att nationalparken har guide krav så det blir tydligen minst två personer som kommer att följa med en, hur ser det annars ut om man vill göra ett så litet äventyr som möjligt, minst antal bärare och gärna bo i hytter och köpa lagad mat längs leden, bära allt eget själv och försöka slima kostnaderna. Några bra tips och idéer?

Ser att du valt Lemosho-rutten Ylva, vad gjorde att du valde den? är inte helt insatt i de olika turerna men vore kul o veta vad som skiljer turerna åt!

Jag gjorde Kili precis på detta sätt. Jag och min polare gick via Machameleden. Vi hade två guider med oss, men inga kockar, bärare osv. Vi bar allt själva och vi lagade vår egen mat. Det var en del fix i förväg för att försäkra oss om att det skulle ordnas gaspatroner med rätt gänga.

Om du vill komma i kontakt med det företag som hjälpte mig, så är det bara att säga till. Jag kan skicka kontaktuppgifter via meddelandefunktionen.

Med vänlig hälsning /Joel

hej hej!

Maranguleden är den enda med hyttor och det enda som säljs är läsk till hutlösa priser.

Jag var också inne på att skippa allt vad bärare och kock heter då jag inte var helt säker på hur moraliskt riktigt det är men en arrangör fick mig på bättre tankar.

Dom du inte hyr fortsätter att vara arbetslösa och 7-15 usd per person och dag är inte dyrt i sammanhanget. dessutom så blir det tungt för bärarna att bära all utrustning om man hyr minsta möjliga antalet bärare. Det är en välgärning att ge någon ett jobb.

kilimanjaro 2014

Jag skall upp på kilimanjaro hösten 2014 och kombinera det med en veckas saffari. Jag skulle vilja träffa några som är sugna på att hänga med. Tänker boka allt själv för att få ner kostnaden.

hej hej!

Jag valde Lemosho av några olika anledningar. Framförallt av acklimateringsskäl, det är en av de längsta rutterna och turen jag gör går på sju dagar upp på toppen, vilket känns bra. Utöver det ska den vara väldigt vacker och inte så folktät. Hittade mycket matnyttig info på denna sida:
http://www.teamkilimanjaro.com/best-kilimanjaro-route.html om man vill jämföra rutterna. Alla är nog bra, vilken man väljer beror ju på vad man tycker är viktigt.

Imorrn bär det av! Sitter här bland sjukt mycket packning och har resfeber... :)

/Ylva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén