eos; sa:
Vad jag tycker man kan diskutera är om ett goretex plagg verkligen kommer till sin rätt i paddelkläder?
Well, mitt svar är att jag på vinterpaddling med bara en underställströja svettas som en liten gris i min fullständigt täta torrdräkt (med hals och armtätning). Kapell och flytväst hindrar fuktgenomsläpp, javisst. Delar av övre bröst, övre rygg och armar hindrar inte.
Ok, jag kommer fram till min ö. Kliver ur en tät sittbrunn, tar av mig kapell och flytväst. Inom förhållandevis få minuter känner jag mig märkbart torrare. Detta gör mig glad. Räcker för mig!
Men visst, min gt-jacka med öppningsbara armhålor, ärmöppningar och halsöppning - helt utan kapell och flytväst: mycket torrare hela tiden till fjälls exempelvis. Allra bäst trivs jag i min gamla gamla tättvävda bomullsjacka: tyst och fin och lagom ventilerande. Men inte f-n tar jag den till havs. Den blir ju tokblöt. Gör mig tokblöt inuti och den torkar inte på länge.
Klart att det finns andra BRA koncept och lösningar. Inget snack. Klart som korvspad.
Magnus Fishers koncept kan jag gilla av flera skäl (otight kapell med hängsle, öppen i hals och öppen i ärmar, flytväst under vanlig gt-jacka - som jag minns det). Men av lite olika skäl är det inte mitt koncept. Men bra ändå!
Vill Kristoffer månne dela med sig av sin strävan mot optimerad komfort och säkerhet (som såklart är individbaserad och beroende på flera faktorer)?