Gore-tex och saltvatten

Hej. Har köpt en jacka i gore-tex men får höra att gore-texmembranet täpps till av salt. Alltså inget bra för kajakister, bättre för vandring o dyl.Är det någon som vet mer om detta ?
[Ändrat av PEUN 2007-01-14 kl 13:01]
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men så här skriver de på http://www.outside.se/index.php?id=130:

"När det gäller sjöplagg heter det ofta att material typ Gore-Tex inte fungerar eftersom salt kan sätta igen porerna och hindra utsläpp den vägen eller att de saltavlagringar som samlas invändigt drar åt sig fukt. Detta är visserligen sant. Men å andra sidan kommer en Gore-Tex jacka att fungera lika bra eller lika dåligt som en traditionell neoprengummijacka i det här avseendet, med det undantaget att den är lättare och att den andas tills det är dags för tvätt. På ostkusten är saltproblemen minimala. Och på västkusten är jackan i vart fall inte sämre än de heltäta plagg som ju också måste spolas av när det blir för mycket saltavlagringar. Det stora problemet med sjökläder är snarare att moderna segelfartyg har däck som grovt sandpapper och i övrigt en miljö som sliter sönder kläderna på 0-tid om man inte ser upp eller förstärker utsatta ställen."
 
Skojar du?

Hmm, jag undrade en stund om du verkligen menade allvar med din fråga... GoreTex är ju vid det här laget väl beprövat bland seglare och paddlare i havsvattenmiljö under sådär två decennier...

Nog kan GoreTex ha sina begränsningar, men saltvatten är inte en av dem. Jag är själv storkonsument (jackor, byxor, torrdräkt) och kan utan bedövning försäkra att GoreTex fungerar utmärkt oavsett om det gäller havsvatten eller färskvatten.

hälsningar Jens
(ej betald av bröderna Gore)
 
Bra eller sådär?

Hej Jens!
Jag har också använt GT som jag tyckt fungerat bra, men samtidigt har jag funderat på i vilka situationer och hur lång "levnadstid" GT har...
Har läst hur bla utemänniskor som Lars Monsen tycker GT ffa har godkänd funktion på tex tält, men mer "sådär" på textilier där man ändå svettas så att det blir blött. GT i tex kängor verkar mycket tveksamt då det tar en evighet att torka membranet och dessutom verkar GT-membranet enl Monsen inte hålla mer än kanske 3 månaders regelbundet bruk? Har själv inte kängor i GT så jag ska inte uttala mig där, men det är intressant om Gore-Tex popularitet ffa beror på reklam och att folk i allmänhet tror att det är något man "måste ha". Överhuvudtaget har jag mer och mer tänkt på hur marknaden styr oss mer och mer nu, speciellt när det gäller friluftsliv! Jag tror att kunskap är det viktigaste och med det kan man också hitta vettiga saker!
 
Tillägg...

I mitt fall generellt för uteliv: (inte bara paddling) använder jag gärna snabbtorkande kläder (polyester eller någon bomull-polyesterblandning, gärna underställ av ull som är snabbtorkande). I fall av riklig nederbörd av regn så använder jag lätta regnkläder eller poncho som alltid kan medföras beroende på aktivitet. Eftersom vi nu är inne på paddlingsforumet så skulle jag kunna lägga till en tuilik (grönländsk anorak som även täcker runt sittbrunnen). Jag har inte själv detta (ännu), men är man intresserad av att kunna rolla så är detta absolut något som jag tror är vettigt att ha. Enl B Thomasson som är duktig på detta så verkar Chill-cheater ha bra saker.. Se hans hemsida (sök Thomasson på nätet).
 
Tillägg 2...

Jag tror nog att du kan vara ganska nöjd med din jacka och saltvattnets inverkan är nog ändå begränsad som Jens också menar på. Det är väl mest jag som irriterar mig på att handeln försöker lura oss på att köpa GT-jackor i 4-5000 kronors klassen när det verkligen inte skulle behövas utan man skulle kunna klara sig med annat billigare material.
 
Jag har paddlat med goretextorrdräkt (rollandes och översköljd), och seglat med vanlig goretexfriluftsjacka (översköljd) och jag har inget dåligt att rapportera.

Jag har en annan paddeljacka med belägning istället för (GT-)membran - jag upplever att den andas klart sämre.

Jag kan också hålla med om att goretex är alltför tätt ibland. Jag kan samtidigt tycka att den övriga designen är minst lika viktig som själva tyget. (Heltät hals gör det klart svettigare än en öppningsbar hals - som i sin tur såklart ha uppenbara nackdelar.)

Mina 2p.
-p-
 
GT har väl egentligen aldrig levt upp till de förväntningar marknaden har av materialet. Efter ha läst GT reklam kan man tro att man får en inbyggd luftavfuktare i ett helt vattentätt material, dvs alltid torr.
Genomsläppet är inte mycket bättre än att den fukt kroppen avger vid stillasittande + lite till, kan passera membranet.
 
Arneri; sa:
de förväntningar marknaden har av materialet
Rätt, men det där handlar ju också om hur realistiska förväntningar man har (hur många vill bli lurade?!).

Arneri; sa:
Genomsläppet är inte mycket bättre än att den fukt kroppen avger vid stillasittande
Och man kan inte ha så mycket under som många har... När man rör sig. Klart man blir svettig när man paddlar. Och vissa svettas ännu mer... Jag kör nästan alltid med öppet i halsen för att vädra.

Retorisk jämförelse: blir den tunna t-shirten blöt då man i vinden springer den första jacklösa rundan i vårluften??
 
Vad jag tycker man kan diskutera är om ett goretex plagg verkligen kommer till sin rätt i paddelkläder?
Inget material släpper ut fukten genom ett tätt kapell och en flytväst.
Det är alltså bara på armarna som funktionsmaterialet verkligen fungerar och ventilerar ut fukt.

// Kristoffer
 
Det finns väl inte så mycket att välja på ifall man paddlar i översköljande sjö eller ihärdigt kallt regn?

Annars fungerar Windstopper hyggligt ifall det är kallt och blåsigt. Det ger lite bättre genomsläpp.

Jag brukar dra mig för att använda min GT jacka för den stinker ... efter en användning. Kanske man skall tvätta den efter varje användning?

Patric, var du ute ock lekte med Per igår?
 
eos; sa:
Vad jag tycker man kan diskutera är om ett goretex plagg verkligen kommer till sin rätt i paddelkläder?
Well, mitt svar är att jag på vinterpaddling med bara en underställströja svettas som en liten gris i min fullständigt täta torrdräkt (med hals och armtätning). Kapell och flytväst hindrar fuktgenomsläpp, javisst. Delar av övre bröst, övre rygg och armar hindrar inte.

Ok, jag kommer fram till min ö. Kliver ur en tät sittbrunn, tar av mig kapell och flytväst. Inom förhållandevis få minuter känner jag mig märkbart torrare. Detta gör mig glad. Räcker för mig!

Men visst, min gt-jacka med öppningsbara armhålor, ärmöppningar och halsöppning - helt utan kapell och flytväst: mycket torrare hela tiden till fjälls exempelvis. Allra bäst trivs jag i min gamla gamla tättvävda bomullsjacka: tyst och fin och lagom ventilerande. Men inte f-n tar jag den till havs. Den blir ju tokblöt. Gör mig tokblöt inuti och den torkar inte på länge.

Klart att det finns andra BRA koncept och lösningar. Inget snack. Klart som korvspad.

Magnus Fishers koncept kan jag gilla av flera skäl (otight kapell med hängsle, öppen i hals och öppen i ärmar, flytväst under vanlig gt-jacka - som jag minns det). Men av lite olika skäl är det inte mitt koncept. Men bra ändå!

Vill Kristoffer månne dela med sig av sin strävan mot optimerad komfort och säkerhet (som såklart är individbaserad och beroende på flera faktorer)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.