• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.
  • Tycker du det behövs ett forum för din region, klubb eller dylikt? Om du är intresserad att vara värd i ett sådant forum, kontakta oss med ditt förslag.

Gissa position Stockholms län

Trafiken med reguljära sommarbåtar på sundet går till platser som har viss anknytning till vårt statsskick och det finns en legend angående ön med husen i bild #2756 som också är knuten till en politisk ledare.

Thure

Är det Kungshatt du menar med ön? Och är du då i Sätraskogens naturreservat? Har inte varit där själv så jag känner inte igen mig.

Är på väg upp mot Nord-Norge så kommer inte kunna lägga in någon bild på några veckor. Fritt fram för er andra att lägga in en bildgåta med andra ord.

Kan nog stämma på flera naturreservat att de gränsar mot ett par andra.

Börjar med att föreslå Lissmasjöns naturreservat vid Lissmasjön.

Thure

Ingen dum gissning, men rastplatsens vatten är bräckt och inte sött.Men du har rätt i att vi befinner oss söder om tullarna.

Naturreservatet nyttjas också flitigt av personer med en strävan uppåt så att säga.

Tolkar strävan uppåt som att det finns ett klätterberg i reservatet.

Då skulle det kunna vara badviken i Klövbergets naturreservat vid Kalvfjärden och Tyresöhalvön.

Thure

Ditt resonemang är rätt, men Klövberget har ingen gräns mot något annat naturreservat vad jag kan se.

I naturreservatet jag söker finns också en koppling till en serietidningshjälte i trikå, eller snarare hans boning.

Dyviks Lövängar är rätt svar. Dödskalleklippan för ju tankarna till Fantomens Dödskallegrotta.

Den långsökta kopplingen till Cornelis Vreeswijk är att i filmatiseringen av hans liv spelades huvudrollen av den norska musikern och skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby.

Mkt naturreservat på den halvön.

Här nedan ytterligare en bild från kajak. Var finns denna anläggning i en tidigare oexploaterad del av Stockholms omgivningar?

Thure

Bilagor

Nu är du ju i fel län, tänkte jag först, för det ser ju ut som skeppslastaren vid malmkajen i Hargshamn vid första anblicken. Men det är det inte.

Misstänker en av de anläggningar som används för utlastning av massor från förbifart Stockholm. Får gissa på den på södra Lovön.

Det här var allt en bra konstig sten. Men var ligger den? Det går också bra att svara på vad det är om det är någon som vet mer om den.

Bilagor

Senast ändrad:

Logga in

Tips!