Franska klippor

Tänkte åka till Frankrike och klättra i sommar, behöver därför tips på bra ställen och annat vettigt. Nån som har en ordlista på vad klätterprylarna heter på franska exempelvis? /Louise
 
Virrhönan; sa:
Tänkte åka till Frankrike och klättra i sommar, behöver därför tips på bra ställen och annat vettigt. Nån som har en ordlista på vad klätterprylarna heter på franska exempelvis? /Louise

karbinpar - une dégaine
rep - une corde
firningsdon (allmänt) - descendeur
firningsåtta - huit
sele - un baudrier
karbin - mousqueton
skor - les chausson
led (klätterled) - une voie
klättra - faire de l'escalade
klippa (berget) - un rocher
replängd - une longueur
bouldra - faire du bloc
bult - un golot, un spit
ankare - un relai eller un point d'assurage
list - une réglette
fingrar - les doigts
onsight - à vue
pocket - bidoigt
kom igen! heja heja! - aller!
kraftuttryck vid fall - aaaaarrrrghhhhhh...POUTAIN!!!
 
Allez!

Tackar! Då återstår bara att hitta några bra klätterställen.... någon som vet om det finns ngn svensk förare över franska klippor? Eller någon som har något bra förslag på var man kan klättra?
 
Vart skall du till Frankrike? I vilket fall så saknas det inte klätterställen i det landet, några av de mest kända är Les gorges du Verdon (inte så långt från Nice), Fontainebleu (nära Paris), les Calanques (vid Marseille) etc...

Putain betyder hora (bara så du vet vad du säger :))

Ha det så kul.

/A
 
Potai...ajdå... ska akta mig med det uttrycket... Verdon är himla fint minns jag från yngre år, men är inte Fontainbleu mest bouldering? Inget bestämt om vart jag (vi egentligen...) ska, ska luffa runt liasom. Är det övervägande leder man måste kila, eller finns det bultade eller topprepsleder på dessa ställen du nämnde?
 
Hej,
Var nere i Frankrike i påskas.
Då var vi i Orgon (ca 10 mil norr om Marseille)
och även i Les Calanques strax söder om Marseille.
Där finns massor med leder som har helbra bultar.
Hör av dig om du vill ha mer tips om dessa två ställen.

ALLEZ!
 
Jag gillar det där med kraftuttryck vid fall, men vad säger man om man är tjej och faller då? Knappast "hora" väl :) ? Eller måste man nöja sig med ARRRRRRRRRRRRRRRRGGGHH?

PS Ska du till Verdon är det inte så himlans långt till södra Schweiz heller, det är inte så känt i Sverig än, men väl värt ett besök. Sportklätterställe. Läs om min förra resa dit på http://www.utsidan.se/ddb/klattring/artiklar/558.htm
nu åker jag om fyra veckor igen!

Skriv en rad om du vill veta mer!
[Ändrat av lilla_my 2004-05-10 kl 01:18]
 
Jodå du kan säga "Putain". Det betyder visserligen hora men används av alla i många sammanhang. Det har förlorat sin kraft ganska mycket och kan nog jämställas med det svenska "fan".
Men det franska språket är fullt av sköna svordomar så om du planerar att falla mycket finns det att variera med.
 
Eftersom jag tycker det är läbbigt att falla utomhus kanske det hjälper psykist att göra det på franska? Måste prova :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.