Får inte franska prussiken att fungera, hjälp?

Jag och polarna gick en kurs i glaciärvandring och har sedan varit uppe ett par gånger de senaste somrarna och hackat lite is.

Under kursen lärde vi oss räddningstekniken att dra upp personen som hamnat i en spricka enligt talja-principen. För att säkra änden man drar i så att personen inte faller om man tex. skulle tappa greppet lärdes det ut att vi skulle använda en fransk prussik sittandes i en isskruv/snöankare. På kursen fungerade det utmärkt, men vi får det inte att funka med våra egna grejer.

Använder ett 10.5 mm rep som huvudrep och 6-7 mm repsnöre för prussik/klämknutar etc.
Franska prussiken är ju genial då den iaf enligt teorin släpper åt hållet man drar åt, men låser neråt mot klättraren när man släpper på repet man håller i när man drar.

Vi slår knuten rätt runt huvudrepet enligt konstens alla regler, men det blir för mycket friktion vilket resulterar i att när man drar i repet så vränger sig knuten "ut-och-in" med resultatet att den nu låser åt hållet man vill dra åt, samt släpper ner mot killen i sprickan. Hur göra? Har vi fel diameter på rep/repsnören i relation till varandra?

Nu har vi istället löst det genom att använda en vanlig klämknut, men det kräver ju att man håller på knuten medan man drar för att det ska funka. Betyligt osmidigare.

Varför funkar inte franska prussiken?
 
fransk prusik ska låsa åt båda hållen.

klemheist (tror den kallas för vikingknuten på svenska?) är enkelriktad - använder du rätt knut?
 
Du kan prova att trycka repet genom din repbroms och sätta den i karbinen där repet "vänder" alltså precis ovanför prusiken. Då löper repet igenom bromsen men prusiken stannar, åtminstone i teorin.
Eller så köper du en självlåsande guidebroms och eliminerar prusikpysslet. Då har du även "escaped the system" redan från start, smidigt och tidsbesparande.

Björn
 
Jag föreslår också materialinköp istället för att reda ut vad som är fel på er knut: köp en petzl tibloc istället. (Guideplate och liknande är nog inte så praktiskt för glaciärvandringar.)
 
Håller med föregående. Ganska ny i gemet dock.

Har kört med tiblock. Fungerar utmärkt och utan krångliga rörliga delar och går fort att lära sig. Den fungerar också utan att man passar den. Låset vid ankaret skall ju släppa när du är flera meter nedanför och skall dra. Då kan man inte ha en krånglande knut.

Ligger på min inköpslista till nästa glaciärtur.

AV
 
Om jag har förstått scenariot rätt så löper repet genom en karbin också, som ska "lossa" prussiken när man drar i repet. Om prussiken lyckas vända genom karbinen är antagligen karbinen för stor. Prova med en liten tight D karbin och eventuellt färre varv på prussiken.

En god tanke kan också vara att lära er hantera prussikarna korrekt innan ni leker med tibloc och liknande. Tibloc kan vara skitbra, men det är lika bra att ha god koll på grunderna först.

Guideplatta etc känns lite krystat på en vanlig snäll glaciär. :)

Play safe!
//J
 
Tackar för tipsen! Det blir nog till att inhandla en tibloc till nästa säsong. Vi har hållt oss till metoden och materialen vi fick utbildning i, tillsammans med norska turistföreningens breboka och därmed varit lite blinda inför andra alternativ. Det verkar ju onekligen mycket smidigare med en tibloc än knutar.
 
Använder ett 10.5 mm rep som huvudrep och 6-7 mm repsnöre för prussik/klämknutar etc.

Allting annat lika är det stor skillnad i nypförmåga mellan 6 och 7 mm repsnöre. Föreslår att pröva 5 mm. Styrkan blir fortfarande tillräcklig för ändamålet. Själv använder jag 3 mm repsnöre för firningssäkring med fransk prusik. Inget jag rekommenderar till andra dock.
 
Som redan påpekats så är det väl den franska prussiken som är symmetrisk. Alltså låser den lika åt båda hållen.
En Klemheist däremot är lite annorlunda, även om det också troligen låser åt båda hållen om det är tillräckligt många varv och smalt snöre. Den har dock en högre låsförmåga åt ena hållet, och dessutom går den inte att lossa lätt med handen, när den låst och sedan är belastad.

6-7 mm låter, som också påpekats, lite onödigt tjockt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.