Tekniknördfråga: bildigenkänning av klippor

Hej!

Jag sitter och spånar på hur accessdatabasen skulle kunna bli bättre. Bla lurar vi på att ta fram skyltar med generell accessinfo, men med en sk QR-kod (typ streckkod) som man med en gratisapp i telefonen kan få att länka till relevant info i accessdatabasen. Då slipper vi byta ut skyltarna om infon ändras.

Ännu coolare vore förstås om man med rätt app bara kunde peka telefonen på klippan på lagom avstånd, och vips så skulle man länkas till rätt info. Det blir förstås svårt att bestämma vilken del av klippan som skulle vara "nyckeln", särskilt när det är mycket träd eller en komplex formation. Men ändå...

Tror att Pointcloud skulle kunna ge denna typ av funktion (se tex extramaterialet i Metro). Nån som vet hur detta funkar? Man borde rimligen kunna skaffa ett abonnemang hos en app-utvecklare, som erbjöd en app samt skötte en databas med bilder och länkar. Borde. Men finns denna tjänst nånstans?

(svara nu inte "googla" för då blir jag trött)

:)

John
 
Det hade ju varit grymt om den funkade ungefär som apparna för att visa stjärnbilder; du riktar telefonens kamera mot klippan och lederna ritas upp på displayen. Klicka på lederna för mer info. Om du får gpsen att visa så exakt så behövs ju inga skyltar alls.
 
Vi har koordinater till väldigt många klippor i Sverigeföraren, så man kan lätt använda telefonens GPS för att ta reda på vilken/vilka klippor man är närmast. Det finns också en koppling klippa till accessdatabas.

Den befintliga (eller ex-befintliga) iPhone-appen gjorde detta.
 
Det hade ju varit grymt om den funkade ungefär som apparna för att visa stjärnbilder; du riktar telefonens kamera mot klippan och lederna ritas upp på displayen. Klicka på lederna för mer info. Om du får gpsen att visa så exakt så behövs ju inga skyltar alls.

Klart coolt! Men mer en grej för dem som vill utveckla förare på nätet kanske!
 
Vi har koordinater till väldigt många klippor i Sverigeföraren, så man kan lätt använda telefonens GPS för att ta reda på vilken/vilka klippor man är närmast. Det finns också en koppling klippa till accessdatabas.

Den befintliga (eller ex-befintliga) iPhone-appen gjorde detta.

Det vore ju en väg att gå, med GPS. Tänkte inte på det... Skulle i princip behöva en enkel app som läste in GPS-position, hittade närmsta klippa i Sverigeföraren, och visade lämplig sida från Accessdatabasen.
 
Mm, eller så utökar man accessdatabasen med koordinater till klippan, för att slippa vara beroende av sverigeföraren.


Fast QR-kod på skyltarna vore tokbra iallafall! Jag gillar.
 
Har använt app'en Layers vid ett antal tillfällen. Bygger på koordinater och att du vänder kameran i mobiltelefonen mot klippan eller rättare koordinaten. Då är man inte beroende igenkänning av köippor. Lafda ned och testa med wikipedia, då ser du hur det funkar. I praktiken handlar det om att lägga ett virtuellt lager ovanpå verkligheten.
 
Har använt app'en Layers vid ett antal tillfällen. Bygger på koordinater och att du vänder kameran i mobiltelefonen mot klippan eller rättare koordinaten. Då är man inte beroende igenkänning av köippor. Lafda ned och testa med wikipedia, då ser du hur det funkar. I praktiken handlar det om att lägga ett virtuellt lager ovanpå verkligheten.

Hmm, det var rätt coolt. Har inte testat nåt sånt innan. Skulle säkert funka rent tekniskt. Problemet är att folk behöver appen och måste bli medvetna om att detta finns och funkar. Troligen blir detta standardtekniker i framtiden, men jag misstänker att få går omkring med en sådan app igång. Om det nu inte byggs ihop med en mobil förare förstås.

Jag tror kanske att QR trots allt är en bra lösning just nu. Tokenkelt, en välkänd teknik som kanske känns igen av fler, kan med fördel kombineras med en vanlig URL (typ access.klatterforbundet.se) för den som inte har appen, och i kombination med skylten visar man på att accessdatabasen faktiskt finns. SÅ skylten kommer man inte undan tror jag, men med QR får vi ut den lokala och uppdaterade infon.
 
Hur mycket jag än jag gillar tekniknörderi så finns det väl ett inneboende problem att göra alla dessa grejer med en accessdatabas.

T.ex, att man måste vara på plats för att hänvisas till relevant data kan faktiskt innebära att man redan brutit mot flertalet lokala accessregler. Sen är jag nog tveksam till om uppsättande av QR-koder skulle ha sån genomslagskraft att folk skulle läsa och följa accessregler om man ändå inte brytt sig om att kolla upp dem innan man åkte iväg. Men det är förstås principiellt bra att upplysa och påminna om att de finns.
 
Man kan ju möjligen tänka att den som redan är på plats inte vill åka hem med oförrättat ärende om han läser om accessbegränsningar på plats.
Å andra sidan är det troligen vanligare att man numera åker mer oförberedd, eftersom man har mycket info tillgänglig via telefonen i vilket fall.
Att man åker till en klippa och inte läser i den tryckta föraren förrän man är på plats är å andra sidan inte så himla annorlunda.

Så länge man inte placerar skylten på en plats där det är tillträdesförbud så är det väl OK. Men det är väl ett annat problem; den som tagit sig så långt att han redan brutit mot bestämmelser när han läser skylten, skulle förstås ha behövt läsa en skylt innan han kom så långt. Det gäller ju oavsett om man är klättrare eller ej.

Det här med skyltar är dock ganska olika ordnat i olika delar av landet. Har kunnat konstatera att det i Bohuslän finns ganska informativa skyltar i någorlunda direkt anslutning till klippan. Så är det förstås inte överallt, snarare tvärtom.
 
Qr- koder skulle förstås inte ersätta accessdatabasen, som man når hemifrån också. Det är bara ett billigt och smidigt komplement till skyltar som fort blir inaktuella. Sen tror jag att även om man redan parkerat fel, eller klampat in på fågelskydd, så är det bättre att få info sent än aldrig. Man kan ju parkera om!

Finns det något sätt (endeavor) att öka benägenheten att ta reda på regler tidigare? Detta vore förstås det bästa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.