Plugga franska i Chamonix?!?

Jag funderar på att plugga franska i Chamonix. Jag hittade denna hemsida: Insted.se

Jag undrar ju själv klart, hur mkt tid får över till skidåkning och klättring!?!

Och hur bra är franskundervisningen...

/Gustaf
 
Insted

Gustaf,
Insted, och möjligheten att plugga Franska i Chamonix har diskuterats i flera trådar här på forumet. Gå till söksidan och skriv "Insted" i sökfältet för forumet så får du en del träffar.

Jag pluggade med Insted vintern 2000 och hade en toppenvistelse. Franskaundervisningen är helt ok. I synnerhet om du är nybörjare i spåket så lär du dig en hel del eftersom undervisningen sker helt på franska redan från start. Om du kan en del Franska sedan tidigare så finns det mer anancerade grupper, men det motsvarar väl inte direkt universitetsnivå i Sverige.

Hade gott om tid att åka skidor. Undervisningen var antingen förmiddag eller eftermiddag, så halva dagarna kunde man åka skidor plus helger och vissa lov. Om förutsättningarna var synnerligen gynsamma, gick det även att utnyttja det blott 80 procentiga närvarokravet.

Studierna är CSN berättigade och mig veteligen är det bara Insted som ordnar kursrna. Lärarna kommer från Stendahl universitetet i Grenoble.
 
super

Var i chamonix med insted våren 2001, hade det super!
Du bör ta en funderare om du måste vara i chamonix, om du läser i Grenoble eller på något annat ställe med vanlig franskaundervisning så betalar du bara inskrivningsavgift och sparar alltså in insteds kursavgift (23 000 kr när jag pluggade)
 
Eftersom jag för tillfället läser franska i Grenoble blir jag naturligtvis nyfiken hur jag skulle kunna unvika att betala kursavgifter. Kan du utveckla det där?
 
hmm..

Det ser ut som man stoppat foten i munnen igen..

Ringde till universitetet i Grenoble under hösten 2000 och frågade vilka avgifter man behövde betala för att läsa där, damen i andra änden sa att undervisningen i franska var helt fri förutom inskrivningsavgiften på 1500 franc.

Antar att det har ändrats sedan dess, eller att hon inte var så bra på engelska som det lät..

Väl mött!
 
I ett avseende vet jag att franskaundervisningen är gratis, nämligen om man är inskriven på någon av universitetets andra utbildningar, tex någon ingenjörsutbildning. Haken är dock att man inte kan skriva in sig på universitetet hur som helst och att den franskaundervisning man i så fall gratis bara är några timmar i veckan. Det kanske var det som damen svarade på?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Virrhönan Franska klippor Klättring allmänt 12
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
mo9jan Tälta i bergen kring Chamonix? Klättring allmänt 5
hanna_l Bil till Chamonix 12/6 Klättring allmänt 0
magwo Klippor runt Chamonix, i mars? Klättring allmänt 0
trcgol2 Boende sökes i Chamonix v.24 Klättring allmänt 0
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
bellasoda Klätterkompisar i Chamonix Klättring allmänt 0
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
PerPerPer Snabb omsulning i Chamonix, var? Klättring allmänt 0
Trenneborg Bo i Chamonix juli 2006! Klättring allmänt 0
Tuvesson Chamonix i början av maj, vad hittar man på ? Klättring allmänt 0
Avslzyx Långa klippturer i Chamonix: Hur bor vi bäst? Klättring allmänt 0
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
mrwest Klättring i Chamonix? Klättring allmänt 1
Ebony Boende finns i Chamonix! Klättring allmänt 0
detomazo Chamonix Klättring allmänt 2
Raskolnikov via ferratas i Chamonix? Klättring allmänt 0
Raskolnikov Paris-Chamonix eller Nice-Chamonix? Klättring allmänt 2
Mårten Motvind Nice - Chamonix, hur tar man sig därimellan? Klättring allmänt 1
prisma Områden kring Chamonix? Klättring allmänt 3
olaka Finns det en klättervägg i Chamonix? Klättring allmänt 5
Tips om Chamonix Klättring allmänt 5
Plats i bil till Chamonix Klättring allmänt 0
Inköp i Chamonix? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.