Födosök, ätliga växter

En ett år gammal länk till någon som kunde hålla kurser såg jag, men är den fortfarande aktuell? Är det något jag missat?
Tyvärr finns det nog bara ett sätt att veta. Har du kollat den? Jag tycker inte att den som försöker hjälpa till genom att länka tips ska behöva ansvara för att länkarna funkar i evighet.

(Det var La Troglodyte som tipsade om Eva Gunnare, Essens of Lapland: www.eolapland.se )

Gjorde en god kall sås igår med rölleka, kirskål, maskrosblad och vild gräslök. Hackade ner det i crème fraîche med lite senap, salt och peppar. Åt ugnspotatis och lite annat till. Nu väntar jag på rallarros och strutbräcken. Ut och plocka!

Dagens plocktips: nu finns det finfin skogslök (kajp), ramslök, löktrav och sommargyllen i mina trakter. Passa på att fylla upp förråden! Pesto på gröna blad blir mums. Jag blandar ca hälften lök med hälften nässla. Lägg till lite hackade hasselnötter eller mandel samt olivolja, parmesan och citron. Salta och peppra. :whistle:

Igår blev det wokade mjölke-skott (rallarros) till middag! Bladen ska jag fermentera och torka till te.
Har också noterat att spansk körvel och strutbräken är på gång här. Nu är det kul att vara plockare.

Logga in

Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook