Fluga och haspel

Finns det några bra sätt att presentera en fluga om man bara har ett haspelspö och saknar flugspö ?

Har hört att vissa använder kastmete, men jag har nog inte riktigt fattat hur det skal fixas ?
 
Det ska väl gå att använda "kast-dobb" ett slags flöte som man knyter på en bit nedanför flugan... alltså.. Längst ut: en dobb, en bit lina och en liten tafs med tillhörande fluga. Sen kastar du som vanligt.
Man skulle ju kunna tänka sig att du har fluga som upphängare ovanför ett vanligt drag, d.v.s byt ut dobben mot ett drag....
(jag har inte testat detta själv!! så kom gärna med invändningar om jag sitter och ljuger!)
 
Jag har testat att knyta fast en fluga ute i änden och sedan fästa lite blyhagel en meter ovanför. Funkar skapligt, fick nån fisk lite då och då, men dom hugger lika gärna på blyet.

Ojdå, nu ser jag flugfiskefetischisterna komma springande ute på vägen, måste sticka.
;)

/BAX
 
Skäms lite.....

OK ! Såhär är det...

Jag äger faktiskt ett flugspö redan...Fick det i present för ca 6 år sedan, men det var före mina universitetsstudier och den lades på hyllan innan jag han bli en flugfiskare... Nu känns det som att den lilla tiden jag har att fiska så hinner jag inte att "lära" mig att flugfiska....

När jag fick den så stog jag ute på gården och kastade en timma och förundrades över hur lätt det var....Tills jag kollade in min tafs.....76 knutar och en allmänt misshandlad lina....

/P.D
 
Här passar det bra att klistra in min åsikt, skriven i en närbelägen tråd:

"Nu får vi inte glömma att trots att man inte blir expert på en dag så kan man ha vansinnigt kul med ett flugspö i handen redan första dagen. Att "meta" med flugspöt var det som gjorde att jag blev biten för ett antal år sedan. Har sedan dess haft tid att utvecklas i lugn och ro.

Vad vill jag säga med detta? Jo, bara det att man ska inte låta sej skrämmas av alla förstå-sej-påare som lätt får saker att verka krångligare än det är."

Sammanfattning: Skit i teknik och stil - ut och fiska!

(relativt kort och inte för tunn tafs = mindre trassel)
 
VETTIGT!!

maskon; sa:
Här passar det bra att klistra in min åsikt, skriven i en närbelägen tråd:

"Nu får vi inte glömma att trots att man inte blir expert på en dag så kan man ha vansinnigt kul med ett flugspö i handen redan första dagen. Att "meta" med flugspöt var det som gjorde att jag blev biten för ett antal år sedan. Har sedan dess haft tid att utvecklas i lugn och ro.

Vad vill jag säga med detta? Jo, bara det att man ska inte låta sej skrämmas av alla förstå-sej-påare som lätt får saker att verka krångligare än det är."

Sammanfattning: Skit i teknik och stil - ut och fiska!

(relativt kort och inte för tunn tafs = mindre trassel)
Otroligt vettigt skrivet!! Jag håller tok med.
(kastar själv som ett härke, men har kul och får fisk!!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.