Regnbåge

Hej,
Mina två söner börjar allt mer intressera sig för fiske och abborre och gädda har hittills varit de intressanta arterna. Jag som i första hand är flugfiskare tänkte dock att vi kanske skulle kunna göra nåt försök i något närbeläget regnbågsvatten. Trots allt fiskar jag själv hellre regnbåge än gädda och abborre. Därav min fråga: Vad ska mina grabbar lämpligen använda för bete på sina haspelspön? Är regnbågen intresserad av jiggar? Spinnare? Typer, färger, storlekar?
Tacksam för tips!
Anders
 
Kanske dax att introducera flugorna.

Kastflöte som du knyter en riktig flugtafs i.
Inte så dumt som ett första insteg.:)
 
Kan bara hålla med. Eftersom de ändå ska bli flugfiskare är det ju lika bra att börja i tid. Den dag som förflutit utan flugfiske är en förlorad dag.
 
Spinnare!!

Hej du Anders.
Jag kan rekommendera en bra spinnare aom jag tagit många Ädelfiskar (Regnbåge, Öring, Röding, Abbore, Gädda och faktiskt en KÄFTA!!!)med. Det finns ett företag som heter MYRAN, dom har gjort en spinnare som heter MIRA den är super duper. Kan JAG varmt rekommendera. Hör efter i din fiske affär om dom för MYRAN spinnare!!!!
Skit fiske på dej!
 
Hej,
Självklart kommer grabbarna att bli flugfiskare vad det lider, men än så länge är det nog haspel som gäller för dem. Flugspöet får nog vänta till längre fram i sommar i alla fall...
Spinnare, alltså.... nån som provat jiggar?
Anders
 
Jag vet inte varför men jiggar verkar inte attrahera ädelfisk alls i samma utsträckning som t.ex abborre. Små spinnare däremot brukar funka bra.
 
Hmm, nåja det finns ju spinnare med lite dun på.

Med ABU Reflex har jag fått både sik och öring, men eftersom jag inte fiskat P/T, har Steelheads blivit bifångster vid havsöringfiske med flugspöt.
 
Graip; sa:
Kanske dax att introducera flugorna.

Kastflöte som du knyter en riktig flugtafs i.
Inte så dumt som ett första insteg.:)
Jag är alls ingen expert på flugfiske, ännu. Just därför ryckte jag tag i en flugfiskeguide i Särna i somras, och han visade mig en annan variant. Kastflötet längst ut på linan och flugan en bit in på linan, knuten med en enkel Grinner(?)-knut. Kasta ut, långsam invevning så flugan lämnar ett "spår" efter sig i vattnet och, nu till finessen, när ekipaget kommit tillräckligt nära (beror på spölängd) så höjs spötoppen och man låter flugan lyfta några cm från vattenytan och landa igen. Ser helt oemotståndligt ut. Vi fick ingen fisk men det var bara för att lufttrycket var fel. Vad sägs om den varianten?
 
En god vän...

till mig har praktiserat denna metod i en herrans massa år, men nu äntligen har jag fått honom att fluga på riktigt med eget flugspö.
Även en arbetskolega från Montenegro, som flugat kalkströmmar hela livet, men utan spö i över huvud taget, har jag fått på bättre tankar.

När flötet är helt invevat mot toppöglan, så skall tafsen inte vara längre än spölängden, annars blir det nog för svårt för ungarna.

Metoden går att förfina med lite experimenterande och träning, men lämpar sig dåligt med korta spön.
Flötet anpassas efter förhållanden och typ av spö, genom att man fyller/tapparur vatten ur det.

Ett lätt 8-9fot-spö (5-20g) med en inkapslad haspelrulle är mycket lämpligt.
Det har funkat bra för min dotter (nu 8år), men i somras fick hon även testa mitt lilla 1/2-spö till abborrarna.
[Ändrat av Graip 2003-04-29 kl 09:14]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.