Fler uppdateringar

Garmin har uppdaterat mjukvaran till Vistan igen.
Denna gång med två nya utgåvor samtidigt, en officiell (2.30) som sammanfattar det mesta de gjort i 2.29 beta och en ny betaversion, 2.31.

Tidzonproblemet är fortfarande kvar. Rackarns! :(

Anders
 
Jo det är en rackarns fart på Garmins "hackers" nu, och det är väl kul. Även om viss del av arbetet går till "städning" så får vi ju mycken nya finesser och möjligheter. Känns ju ibland som man köpt en helt ny GPS när man petat in en ny programversion.

Nu vet jag inte riktigt om jag fattade vad de gjort bättre i nya, eller om det egentligen var nåt som jag skulle märka av eller som jag använder. Är ju inte uppe i det blå så ofta, även om jag släpper väder stundom.

Nåt jag fortfarande skulle vilja ha i Vistan är Autoroute för de MapSource kartor och basemap ma har i för stunden. Även en variant av vägvisarpil så som finns på vissa bilstereo idag, en pil som kan t ex ligga i nåt av "mätarfälten" på kartsidan, eller helt enkelt väljas att ploppa fram på själva kartsidan när det är dags att svänga, kanske med förklarande text med.

MVH Tony
 
Pekarfält finns

En pekare, som motsvarar bäringspekaren på kompassidan, finns redan. Den motsvarar dock hur pilen var före version 2.28, dvs den tvådelade pil som man får nu (riktning till nuvarande och nästa waypoint) finns inte. Enbart riktning till nuvarande punkt.

Autorouting kan man glömma i Vista, anser jag. Det är en alltför värdefull finess för att de skulle få för sig för att lägga in den i en befintlig modell, där det inte finns från början.

Ändringarna från 2.28 till 2.30 var väl inte helt ovesäntliga. Från 2.29 till 2.31 var det mest lite städning. Jag gillar att kalkylatorn inte nollställs mellan uppkallningarna, om man exempelvis räknar på något i samband med någon konstig geocache eller så.

Anders
 
Tony_Avesta; sa:
Nåt jag fortfarande skulle vilja ha i Vistan är Autoroute för de MapSource kartor och basemap ma har i för stunden.
Det har varit uppe till diskussion tidigare men:
1. Autorutt kräver väldigt mycket prestanda av hårdvaran och jag betvivlar att Vista/Legend har de resurserna
2. Grundkartan har förmodligen inte autoruttinformation i Vista/Legend
3. Man kan inte göra autorutt i enheten med MetroGuide Europe utan du skulle vara tvungen att köpa City Select
4. Åtminstone jag skulle bli förvånad om man "bjöd" på en så avancerad funktion. Åtminstone tills konkurrenterna har fått det vill man nog att folk skall köpa nya enheter istället

Det blir kul att se om NavTalk http://www.garmin.com/products/navTalkGSM/, får autorutt. Skärmexemplen ser ut att vara väldigt lika GPS V och den skall säljas tillsammans med City Select Europe. Däremot pratar man i specifikationerna bara om "Server-based address lookup with turn-by-turn directions through SMS or dedicated data channel (when available through operator)"??!
 
PR; sa:

Visst måste den ha autoroute, annars skulle inte city-select ingå.

Läs detta scenario i integration fliken.

Scenario 2
You're on Holiday in an unfamiliar city. You've taken notes to visit certain tourist attractions and stored them in NavTalk's notes, but you have no idea how to get to these spots. Language may even be an obstacle to getting clear directions. Using MapSource™ map data, you can easily find the places you are looking for, and plot a safe course directly there using the auto-route feature.
 
NavTalk

matbj; sa:
Visst måste den ha autoroute, annars skulle inte city-select ingå.
Ja, det är det mest logiska. Fortfarande står det dock endast omnämnt som en operatörstjänst i specifikationerna??!

Min teori är att de initialt trodde att operatörerna och kunderna skull vara beredda att betala för en operatörstjänst men att de senare fått kalla fötter, slängt in CitySelect och kanske t.o.m. fått uppgradera hårdvaran för att den skulle orka med autorutt i enheten? Vi har nu passerat det tredje kvartalet då den enligt deras "sneak peak", som det fortfarande kallas på webbplatsen, förväntades ha börjat säljas. Sportmanship uppger fjärde kvartalet.

Frågan är vad de skall göra för att bli mer än bara en nördprodukt. De är helt okända på telefonmarknaden och skall vi vara ärliga har den bortsett från GPS:en inte mer finesser än vilken enkronaslur som helst. De har dessutom usel närvaro i traditionella mobilförsäljningskanaler. Bland GPS-folket där de har ett gott varumärke är risken att den blir betraktad som en leksak med för lite minne och tveksam tålighet. Jagande bakifrån kommer Motorolas nya chip som gör att om ett år kan GPS finnas överallt: http://www.motorola.com/mediacenter/news/detail/0,1958,1887_1513_23,00.html
Många frågetecken som skall bli spännande att få svar på...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.