Fjällvandring utan körkort

Enafors är väl inte svårare att nå än Vålådalen? Antingen nattåget till Duved och dagtåg Duved-Enafors eller dagtåg hela vägen.

Sedan finns det andra aspekter som redan nämnts här.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När frågan och fjäll och tåg/kollektivtrafik kommer upp, kommer jag alltid att tänka på när vi körde över Hardangervidda i Norge. I Haugastøl låg tågstationen i princip ute på kalfjället och nära på i Geilo också. Tåg till Oslo och sedan tåg till fjället. Inga bussanslutningar osv. Bor man i Västsverige torde det vara ett bra alternativ. Här vet jag inte var ts bor. Reservation för att det kanske är dyrare också..

Precis som Gregorius blev jag positivt överraskad av de enkla till och från transporterna till bergen uppe i Norge, fördelen att inte behöva åka längre än till Falun och närheten från Göteborg bidrog säkert oxså, men nattfärjan från Cph eller Helsingborg är oxså bekväm. Att före hemresan kunna få ett rum och dusch gör hemresan än mer komfortabel
go tur

Norge vore väl kanske drömmen, haha. Älskar Norges fjällvärld! Det jag är nervös över med Vålådalen och Grövelsjön är att det ska kännas som att det är för mycket som tillexempel Fulufjället där det känns så pass "civiliserat" som det gör. Fulufjället är jättefint, men det känns som att människorna fixat lite väl mycket där om ni förstår vad jag menar.

Norge vore väl kanske drömmen, haha. Älskar Norges fjällvärld! Det jag är nervös över med Vålådalen och Grövelsjön är att det ska kännas som att det är för mycket som tillexempel Fulufjället där det känns så pass "civiliserat" som det gör. Fulufjället är jättefint, men det känns som att människorna fixat lite väl mycket där om ni förstår vad jag menar.

Nu är det några år sen jag var i Vålådalen men då var det inte överdrivet "fixat". Ottfjället ligger nära men vill man göra längre fjälltur så har man några km genom skog innan man är uppe på fjället

Vad menar du med fixat? Har inte varit i fulufjället så jag vet inte hur det ser ut där. I vålådalen finns det ju leder till fjällstugorna så där är det ju stig. Nån spång över nån blöt myr kanske. Några enstaka avståndsskyltar. Vill man inte ha stig så finns det hur mycket som helst att gå på oledat.

Vad menar du med fixat? Har inte varit i fulufjället så jag vet inte hur det ser ut där. I vålådalen finns det ju leder till fjällstugorna så där är det ju stig. Nån spång över nån blöt myr kanske. Några enstaka avståndsskyltar. Vill man inte ha stig så finns det hur mycket som helst att gå på oledat.

Då låter det bra! Det är väldigt mycket spång och känns inte särskilt mycket som vildmark i Fulufjället. Men jag har bestämt mig för Grövelsjön nu, det verkar vara mer kalfjäll (eller lättare/kortare att ta sig till kalfjället) där en i Vålådalen där det är mycket björkskog etc! Dessutom är det lättare att ta sig till Grövelsjön än Vålådalen. Tack för tipset! Vålådalen blir det någon annan gång när jag har mer tid definitivt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips