Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor?

HEJ !Finns det någon som har fått problem med sina knä av att gå i MBT skor?Jag har fått ont på insidan av mina knän.Det finns de som säger att det ska stärka upp muskler o legament,när man går i MBT skor men det känns som det inte stämmer alls.Kosta ju en del så man hoppas att det ska fungera.
 
HEJ !Finns det någon som har fått problem med sina knä av att gå i MBT skor?Jag har fått ont på insidan av mina knän.Det finns de som säger att det ska stärka upp muskler o legament,när man går i MBT skor men det känns som det inte stämmer alls.Kosta ju en del så man hoppas att det ska fungera.

Mtb skor är inte gjorda för att gå i, varför går du med dem?
 
Mtb skor är inte gjorda för att gå i, varför går du med dem?

Varumärket MBT, inte fordonet.
"Massai Barefoot Technology"

Såna här:
mbtbullshithk6.jpg


Inte såna här:
c2b66744b20ae10aa13190e606031c0b_7b569b989f5ba0f407d70ff28e4568c9.png


:)

Som "svar" på frågan:
Jag tror inte att tillkrångling är rätt metod för "naturligare" gång, utan förenkling. Mockasiner, fotvantar, barfotaskor.
Att massajernas skor ser ut som de gör beror väl på att de är gjorda av däck, inte på en mångtusenårig hemlighet.
(Men jag har inte testat såna där MBT eftersom de är skitfula och kostar skjortan)

2008_04_07t122839_450x275_us_britai.jpg
 
Vissa köper vad kändisarna köper, andra föredrar att göra som "den ädle vilden".

Onekligen lite skillnad på den äkta och den utvecklade massaidojan.

Någon som minns Jordskor?
 
HEJ !Finns det någon som har fått problem med sina knä av att gå i MBT skor?Jag har fått ont på insidan av mina knän.Det finns de som säger att det ska stärka upp muskler o legament,när man går i MBT skor men det känns som det inte stämmer alls.Kosta ju en del så man hoppas att det ska fungera.


Alltså, reklamen säger att det skall stärka upp viss muskulatur. Muskler stärks genom att utsättas för mer belastning. Lagom mycket mer belastning kan ge träningsvärk. För mycket mer, för snabbt ger överansträngningsskador.

Låter som att skorna gör precis vad som sägs, och att du helt enkelt använde dem för mycket, för fort.
Ställ skorna på hyllan, vila bort problemen. Prova sen igen, men då med att ransonera skoanvändandet till kortare perioder(men regelbundet återkommande) för att vänja kroppen vid den ovana belastningen.
 
Jag tror att det är lite individuellt...

Hej,
Jag har ingen aning om du kan ha samma problem som mig, men jag kan i alla fall berätta vad jag har fått för svar av sjukgymnasten. Jag hade samma problem när jag köpte MBT skor. Jag försökte verkligen med långsam invänjning först, men för mig funkade det inte. Sjukgymnasen förklarade att är man överrörlig och instabil i leder är det svårt att inte komma i extremlägen med MBT skor. Jag blev rekommenderad att sluta använda dem. Nu har jag extremt instabila leder, så jag tror inte att det är det vanligaste... men ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
greyseer Någon som testat det här förstärkningsplagget? Allmänt om friluftsliv 4
Johan__D Tornedalens folkhögskola - någon som vet något om deras naturguideutbildning? Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Waran, någon? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.