Finns det det inte nått skogensband

Hej!
Det finns ju Gröna/Vita bandet för dom som gillar fjällen och blåa bandet för folk som gillar Kajak.

Nu undrar jag varför inte ett skogen och älvars band?. För vi har ju mycket skog i detta land och även älvar som går att paddla i.
Sverige är ju inte bara fjäll och kust det är ju mera.
 
Här finns ett band som heter Skogen: https://www.youtube.com/watch?v=sog1bTY8GEo

Mer allvarligt, dessa band är ju påhittade av privatpersoner och det finns inget som hindrar att man hittar på ett eget "band" kopplat till skogen. Kruxet är väl att hitta någon logisk geografisk rutt som är lätt att begripa och känns naturlig.

Blå bandet, som började som en tävling för motorbåtar och sedan blev en kajakgrej, har ju en ytterst tydlig sträckning. Gröna och vita har rätt tydlig geografisk sträckning som man lätt också begriper; hela svenska fjällkedjan. Problemet blir nog att hitta en sträckning i skogen som känns lika naturlig och lättförståelig. Skogen är stor och vid...

Å andra sidan kan jag tycka att dessa band ibland är lite fåniga, speciellt om de följs av massa konstiga regler. Det finns massvis med vandringsleder man kan "ta" runt om i vårt avlånga land. Kanske vore det ett sätt att öka populariteten för låglandsvandring? Att skapa t ex ett band för den som går hela St Olofsleden, Höga kusten eller Sörmlandsleden.

Knalla ändå, och låt målet vara den inre resan, det blir mitt tips.

mvh
Anders
 
Det är väl upp till envar var skogen/älven ligger. Distanser som är respektingivande är ju ackumulerat 100 mil eller mer t ex.

Men registreringsföretag, listor etc förefaller alltför kommersiellt i mina ögon.
go tur
 
Låter som en spännande tanke. Det finns ju hundratals mil vandringsleder i vårt avlånga land. Skåneleden, S:t Sigfridsleden, olika pilgrimsleder, Bergslagsleden, mfl mfl.. Man borde ju inventera dessa och undersöka möjligheten att koppla ihop relevanta delar av dessa och ha två slutmål ett i norr och ett i söder, Typ Muddus - Söderåsen och passera ställen som Store Mosse, Tiveden, Hamra m.m.

Det kommer förmodligen vara försvinnande få som kommer vandra hela sträckan. De flesta kommer hålla sig på sin "hemmaled". Men kanske kan den få en ny dimension, när man vet att den är en del av något större. Man kan sitta vid brasan vid sitt vindskydd i Bergslagsleden och drömma om fortsatt vandring eller cykling genom mer öde trakter som Norra Mora Vildmark eller Muddus.
 
Om man ser det som ett projekt för att koppla ihop fina låglandsleder tycker jag det är en god tanke. Jag satt en kväll och letade på Google Maps efter fina områden att gå i, och fann att från skyn ser hela vår skog ut att ha utsatts för hyggesplöjning. Jag la ner hela projektet att gå ut i skogen :-(.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.