Finns det koordinatangivna punkter/platser i Stockholm

Är det någon som vet hur/var man hittar några punkter vars koordinater är angivna?
Man är ju lite nyfiken på att testa t ex RT90 och även noggrannheten med WGS84.
För övrigt måste jag säga att cykelutflykterna runt Sthlms län fått ny dimension med Vistan. Helt plötsligt är alla turer dokumenterade. Perfekt!
 
Triangelpunkt på Lovön

På Lovön vid ett geodetisk observatorium finns en triangelpunkt.
Förmodligen finns samtliga triangelpunkter i hela landet listade någonstans på Lantmäteriverket hemsida, även om jag inte lyckas hitta dom.

Per Brune Västerås
 
Re: Triangelpunkt på Lovön

Brune; sa:
Förmodligen finns samtliga triangelpunkter i hela landet listade någonstans på Lantmäteriverket hemsida, även om jag inte lyckas hitta dom.

Det skulle man kunna tro, men inte då! Det kostar pengar att få information om stompunkterna. Jag har sett en uppgift på vad det kostar, men jag hittar den inte just nu. Men om jag minns rätt var det i storleksordningen en hundring per punkt, lite billigare om man beställer flera.
 

clindh

Forumvärd
Cyklade faktiskt upp dit i söndags för att glutta jag också. Strök runt stängslet runt anläggningen och såg allmänt suspekt ut antar jag, söndagsvandrarna tittade lite konstigt. Men det är inte mycket att se direkt.

Man kommer inte mer än några meter när GPS-antennen men det kan ju räcka. Den står på en betongpelare som håller konstant temperatur för att inte förändras vid värmeomslag och förändra antennens position - här är det precision som gäller.

På Lovö i närheten av Lantmäteriets anläggning finns för övrigt även ett geomagnetiskt observatorium grundat 1929, där SGU mäter fram kompassmissvisning odyl. Inte så mycket att se där heller...
 
En stompunkt

Från Stockholms Stadsbyggnadskontor har jag fått ett halvt löfte om att (gratis och i utbildningssyfte) få koordinaterna till en stompunkt på Djurgården. Ge Er till tåls till i morgon! Och storma inte Stadsbyggnadskontoret med beställningar på koordinater på andra ställen i stan - principen om avgift var ganska sträng.

Vilken punkt? Gustaf (se ovan) kan gissa, andra kan titta på http://www.geocaching.com/seek/cache_details.asp?ID=8281. Ta med en stark ficklampa på kvällen och bli fångade ...
 
Tack, Stadsbyggnadskontoret

Stockholms stads stompunkt nr 124557 ligger på Djurgården, vid östra delen av Kaknäs f.d. skjutbanor. Buss 69 till hållplats Kaknäs, promenad cirka 1 km, till att börja med på Hunduddsvägen. Metallbrickor med numret "24557" och avstånd finns i tre träd. Själva punkten är ett hål i en berghäll med en aning av rödfärg runt. Det är rätt mycket träd i skogen, så att Din GPS-mätning kommer att bli realistisk. Två medeltalsmätningar som jag gjorde över vardera 2 (tids-)minuter gav omkring 4 m fel.

Uppgifterna jag har fått från Stadsbyggnadskontoret (tack igen, Tore Niemi!) ger följande för handmottagarbruk avrundade värden (den som behöver ytterligare decimaler kan vända sig till mig):

N 59° 19' 58.0" E 18° 08' 35.6" i formatet hdddºmm'ss.s
N 59° 19.966' E 18° 08.594' i formatet hdddºmm.mmm'
N 59.33276° E 18.14323° i formatet hddd.dddddº
y (E) 1633066 x (N) 6581441 i RT 90

Verkliga höjden över havet är cirka 14 m, men GPS-systemet kommer genomsnittligt att visa höjden omkring 37 m räknat från den geometriska jordbild som WGS 84 bygger på.

Mer om de nyss nämnda formaten kan man läsa på tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12225 med hänvisningar. Sista siffran i de tre första formaten motsvarar en noggrannhet i koordinatangivelsen i sydnordlig riktning om ungefär 3 m, 2 m och 1 m. Noggrannheten i västostlig riktning är ungefär hälften beroende på hur långt norrut i landet man är. Sista siffran i RT 90 anger förstås meter i både x- och y-led. Att sedan en vanlig "handjagare" har en noggrannhet i storleksordningen 10–15 m (mer i höjdled) är en annan sak.

I Garmin (utom modeller i eTrex-serien med programvara minst Legend 2.34, Vista 2.22, Camo 2.07 och Venture 2.30 och vissa större modeller med uppdatering år 2002) förbättrar man noggrannheten i RT 90 genom att använda ett User Grid enligt anvisningarna på http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=4C > Geodesi och GPS > Tips om GPS. Observera att kartdatum då skall vara WGS 84.

Och jag hoppas att Du testar lite geocaching på platsen (se länken i mitt förra inlägg). Kom ihåg att satelliterna är vakna även om natten. Det är varulvarna också ...
 
Underrättelser för sjöfarande

Nu har jag kommit igång på allvar. Tredje inlägget i rad ...

Jag kom på ytterligare ett sätt att få koordinaterna för en viss punkt: Sjöfartsverket! På webbplatsen http://www.sjofartsverket.se/navigering/htm/frameset.htm > 'Underrättelser för sjöfarande' kan man läsa Sjöfartsverkets notiser om ändringar rörande t.ex. fyrar och utprickning. De flesta notiserna ger positionsangivelser med bara en eller två decimaler av minuterna. Men ibland blir det tre decimaler. I årets upplaga hittade jag utan alltför mycket sökande en brygga i Marstrand (nr 43), en pir i Södertälje (nr 120) och fyrar i Skutskär (nr 243) som kanske kan nås till fots. Det finns också punkter till sjöss med tre decimaler, bl.a. en hel del prickar i olika farleder, där man kan testa apparaturen om man sitter i båt (och det är lugnt väder och inte finns ström som driver pricken ur läge – observera också att man inte får förtöja vid prickar och andra flytande sjömärken). Om det finns fast is som inte har varit i rörelse är det ju ännu lättare på vintern!

Jag är rätt säker på att Sjöfartsverkets angivelser har samma noggrannhet som hos Lantmäteriet och de kommunala lantmäterimyndigheterna.

Enklast kan vara att börja med årsregistren, som finns även för 2002, och titta på den kuststräcka som är närmast till, där finns också de stora insjöarna och de kanaler som är allmän farled. Med hjälp av notisnumret hittar man i vilket häfte man skall söka. Inom varje häfte står notiserna inte i nummerordning utan i geografisk ordning!
 
Stadsbyggnadskontoret och Varulvar

Tack Memme
Självklart skall jag testa geocaching i varulvsområdet.
Imponerande vad en liten fråga kan aktivera andras nyfikenhet och vilja att hjälpa. Hoppas jag snart kan bistå i någon fråga. Ang. Sjöfartsverket så tror jag att jag börjar på land och avvaktar med att simma ut i nån farled och testa lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
niking Databas för 34 000 svenska våtmarker finns på ... Navigering 8
grodanbolle Finns det någonstans på nätet man kan kolla kordinater Navigering 16
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
jörgen-1909 Finns Eniro... Navigering 5
skiman Finns positioner för campingplatser? Navigering 0
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
errbe Nog finns det grejor alltid Navigering 1
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
skiman FINNS LARM I GARMIN LEGEND Navigering 1
bash Översiktskartor på nätet, finns det? Navigering 3
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
zapppa Finns det Mapsend kartor till Meridian för SV/Norden ? Navigering 2
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
PR Fasta hastighetskameror var finns de? Navigering 49
Rendalen Nu finns eTrex Vista software version 2.21 Navigering 0
jorgen Uppdatering finns! Navigering 0
En bra websida med waypoints,finns den? Navigering 1
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
chuck Hur många punkter / MB? Navigering 1
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
gunman69 Points-of-interests för svenska punkter Navigering 4
haraldn Antal punkter med olika inställningar på loggen Navigering 2
bwho Antal punkter i spår och rutter Navigering 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.