Fasta hastighetskameror var finns de?

Vore det inte bra om man kunde lägga in dem som waypoints? Kan inte ni som passerar stanna till, ta en exakt position och lägga in den här? För den händelse man skulle råka missa skyltarna som varnar för dem vore det perfekt att ha dem som proximity waypoints.

Detta är lite information som jag försökt samla på Internet om var de finns men jag vet inte om det stämmer:

Väg - sträckning
25 (27?) - Alvesta-Växjö
41 - Hässleholm-Kristianstad (13st?)
45 - Stallbackabron-Trollhättan
51 - Vadstena-Ödeshög
70 - Häradsbygden-Norr Amsberg(Borlänge) (1 straxt norr Rastastugan, Duvnäs)
70 - Säter-Brovallen(Avesta)
659 - Hovslätt-Månsarp
E4 - Bredsand(Sundsvall)-Njurundabommen (1 vid Stockvik)
E4 - Hudiksvall-Iggesund (7st?)
E12 - Vännäs-Umeå (9st?)
E14 - Optand-Pilgrimstad (1 vid infarten till Optands flygplats)
E18 - Alster-Skattkärr (6st?)
E18 - Karlskoga-Örebro (5st?)

Skall vara 107 totalt.
 
MC?

Ha-ha, det var det mest kreativa bruk av en GPS jag har sett.
Brukar du inte köra MC, Pelle? Då kvittar det väl?

Vägen mellan Alvesta och Växjö heter 25.

Dessutom finns det några mellan Kristianstad och Älmhult, men jag kommer inte ihåg om de står längs väg 19 eller 23.

Alvesta-Växjö har jag nära till, så de kan jag säkert fixa! :)

Anders
 
Re: MC?

apersson850; sa:
Ha-ha, det var det mest kreativa bruk av en GPS jag har sett.
Har funderat på det här ett tag och häromdagen fick jag se denna http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_ORIGINbluei.htm och bestämde mig för att kanske det kunde vara ett kul uppdrag för oss GPS-tokar.

Brukar du inte köra MC, Pelle? Då kvittar det väl?
Eftersom jag alltid kör laglydigt oavsett fordon såg jag det mer som en rolig grej att förgylla tillvaron med på vägarna. :)

Alvesta-Växjö har jag nära till, så de kan jag säkert fixa! :)
Härligt, stenen är i rullning!
 
Vad vi behöver

Hässleholm-Kristianstad borde väl förresten vara väg 21 ser jag när jag tittar på en karta och det blir nog tjurigt att få in 13 kameror på den korta sträckan så de du nämner upp mot Älmhult är nog inräknade.

Om någon vill rapportera in vore det bra om
man får med vägnummer och framförallt vilken färdriktning som är aktuell.
 
E18 V Örebro

Jag har positionen för de två på E18 som finns närmast Örebro.
Den första finns ca 5 km väster om motet där E18 och E20 delar sig. Den mäter fordon som kör mot Karlstad dvs. västerut, positionen är 1457625E,6569300N (RT90).
Den andra finns vid Vintrosa kyrka. Där finns egentligen två där, en åt varje håll, positionen är 1453825E,6569371N (RT90).
Jag har markerat dessa waypoints när jag kört förbi så noggrannheten är inte den bästa. Jag ska köra sträckan Örebro-Karlskoga om ett par veckor i tjänsten så jag fixar waypoints för alla på den sträckan då.
Ev. kommer jag att köra sträckan Vadstena-Ödeshög till påsk.
 
Tillfälliga traffikkontroller

En utmärkt idé att lägga upp waypoints till alla fasta övervakningskameror på nätet, lämpligtvis både i RT90 som WGS 84.

Tyvärr finns det ju inte bara fasta övervakningskameror, utan polisen gör ju även stickkontroller ibland. Än så länge har jag klarat mig från detta (peppar, peppar...). Men jag misstänker att polisen har ett antal standardplatser för dessa kontroller, med det är kanske någon här på forumet som vet mer säkert?

Så min tanke är att man även kunde rapportera in waypoints på dessa för privatekonomin så fördärvliga platser och lägga ut dem på nätet i förebyggande syfte - givetvis både i RT90 format och WGS 84 format! På så sätt kan ju en ny GPS med proximy alarm snabbt bli en lönsam investering....

Finns det någon välartad person med ledigt webutrymme för detta behjärtansvärda ändamål?

/Niklas
 
Re: Tillfälliga traffikkontroller

niking; sa:
En utmärkt idé att lägga upp waypoints till alla fasta övervakningskameror på nätet, lämpligtvis både i RT90 som WGS 84.

Tyvärr finns det ju inte bara fasta övervakningskameror, utan polisen gör ju även stickkontroller ibland. Än så länge har jag klarat mig från detta (peppar, peppar...). Men jag misstänker att polisen har ett antal standardplatser för dessa kontroller, med det är kanske någon här på forumet som vet mer säkert?
Det var här http://www.aftonbladet.se/nyheter/0106/12/kameror.jpg och bland vägverkets pressmeddelanden jag hittade min lista över kameror. Jag tog aldrig med de mobila kamerorna men du har nog rätt i att det bara finns ett fåtal platser som är aktuella, det måste vara rakt och de måste ha möjlighet att ta in bilarna. Jag skall kolla upp väg 226, Huddingevägen.

Om vi får ihop en vettig lista kommer den att få bostad och god omvårdnad hos mig.
 
Mobila kameror

Vad gäller sträckan Bredsand (Sundsvall) Njurundabommen så antar jag att den 1:a du har där är den mobila kameran som finns här. För på denna sträcka finns det åtminstone 6 platser där en mobilkamera flyttas runt. Vilket kanske bör nämnas i en sådan databas.

Enklast är att ringa polisen och fråga var kameran är placerad om man vet att man skall passera :)
 
Re: Re: Tillfälliga traffikkontroller

PR; sa:
Om vi får ihop en vettig lista kommer den att få bostad och god omvårdnad hos mig.

Ja, din hemsida lär ju i alla fall bli välbesökt om du lyckas med projektet... och det får vi ju hoppas...

/Niklas
 
Farligt även för MC!

Mycket bra initiativ att lägga in waypoints på övervakningskameror! Hoppas det realiseras.

Läste precis om polisens nya hastighetsövervakningsbuss, den är visserligen inte fast men den kan ändå vara dyr..., att de har en kamera som filmar fordonet bakifrån för att få med de som "tappat" sin främre nummerplåt och framförallt motorcyklar.
Vet inte om något liknande finns för de fasta kamerorna ännu men det kommer nog snart.

För övrigt kan jag nämna att jag efter två månader utan körkort och lika många månader ivrigt brevskrivandes nu har fått besked att utredningen är nedlagd och jag har fått tillbak mina böter (1800:).

Tack för det!
Johan Hedborg
 
Re: Mobila kameror

ommadawn; sa:
Vad gäller sträckan Bredsand (Sundsvall) Njurundabommen så antar jag att den 1:a du har där är den mobila kameran som finns här. För på denna sträcka finns det åtminstone 6 platser där en mobilkamera flyttas runt. Vilket kanske bör nämnas i en sådan databas.
Möjligt att den är mobil, uppgiften om placeringen kommer från Vägverkets pressmeddelande då man visade systemet för media. Jag förutsatte att de var fasta men det kan mycket väl vara fel.

Du har helt rätt i att det bör framgå i databasen om positionen är för fast eller mobil kamera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasmo Hastighetskameror Navigering 18
3313 Hastighetskameror Navigering 0
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
niklaz Var hittar man Garmin-tillbehör billigt? Navigering 19
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
filto338 Gratiskartor var? Navigering 2
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
abel New York, var kan man handla billigt Navigering 16
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jörgen-1909 Hur var det nu... Navigering 2
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
d.a.n.i.e.l Garmin Geko 201 billigast var? Navigering 10
jamo Var är bubblan i kompassen? Navigering 15
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
bengtberg Köper en Garmin i morgon, men vilken? Och var? Navigering 13
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
Livsglad Var ? bra kartor? Navigering 0
eTrex, Var är den billigast ? Navigering 1
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.