F.E.M Träning!

H E J !

Jag hade tänkt, tillsammans med en polare, springa F.E.M senare i år.

Till saken hör att jag inte har tränat på några år, men grund kondisen finns där.

Sen en månad tillbaka har jag tränat inför detta.
Är väldigt målmedveten och ambiös.

Har tänkt att träna Löpning med ryggsäck, cykling inlines och styrke träning.

Är det någon som har några tips på hur man skall/vad man skall träna.

Tack på förhand!
MVH Christer
 
Mycket terräng

Hej!
Försök springa så mycket i terrängen som möjligt. Det vill säga i skogen där det inte finns stigar och vägar.
En orienteringskarta kan göra det roligare. Dessutom kan det vara bra att träna på att hantera karta och kompass.

Sen är det ju det det här med ryggsäcken.
Om du ska springa FEM 30/50 så behöver du inte ha med dig tält och sovsäck och kvällsmat så där sparar du in 2 till 3 kilo vikt. Då tycker jag inte att du behöver prioritera "ryggsäcksträning".
Men om du tänker delta i FEM/BAMM70 är det säkrast att även träna med ryggsäcken ganska ofta. Förslagsvis i uppförsbackar, det är främst där man kännar att den är tung.
Tänk även på att det är nerför som det är jobbigast för benen, när du är trött och sluttningen är brant.
Så träna även på att springa nerför stening och brant terräng.

Ett träningsläger i fjällmiljö rekomenderas också. Lämpligast i ett område där det finns stugor. Då kan man bo i fjällstugorna och springa med lätt packning mellan dem på dagarna. Jag rekomenderar Helags/Sylarna området i Härjedalen där det finns en del toppar som kan bestigas.

Till sist skynda långsamt med att öka på träningsmängden för att undvika belastningsskador.

Henrik Ortman
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.