eVent inte bäst?

Som så många gånger tidigare har olika membran diskuterats, men när jag kollade runt blev jag lite förvånad. Eller rättare sagt ganska mycket.

Enligt Marmot ska Membrain andas 20000gr/m2/24h

Enligt Klättermusen ska eVent andas21840gr/m2/24h

Ganska liten skillnad ycker jag, men konstigare blir det.

Enligt Lundhags ska deras 3lagers ZethAr andas 24000gr/m2/24h
Alltså nästan 20% bättre än det som jag hitils trott varit det bästa membranet.

Mne det är nu det blir riktigt skumt, för enligt Lundhags ska deras 2lagers ZethAr andas, hör och häpna, 30000(!)gr/m2/24h

Är det nån mer än jag som tycker att detta är riktigt konstigt? Luras Lundhags, eller är det så att deras förhållandevis billiga skalkläder egentligen är otroligt bra?

/Martin
 
tvålagers andas bättre...

enligt mina ringa erfarenheter så andas tvålagers bättre... iom den enkla principen att det är lättare att pressa vätska igenom två- än tre-lager. men det kan ju vara som så att lundhags membran inte hålla lika tätt eller så att de har lite dålig kvalitet på sömmarna.. dessutom så är det väl som så att deras trevlagers kläder håller sig i ungefär samma prisklass som tierra och haglöfs. det som är nackdelen med tvålagers är att det ofta finns ett meshfoder innanför jackan som gör att den får en skrymmande packvolym samt att den är varm att ha på sommaren.

/tobbe
 
Men inte spelar väl kvaliteten på sömmarna någon roll?
Värdet för genomsläppligheten mäts ju på ett stycke tyg inte en färdigsydd produkt.
 
Det handlar ju inte bara om hur bra ett material andas, gjorde det det så skulle alla häftiga hightech friluffsare vara klädda i hönsnät. Men nu skall de ju gärna hålla vätan ute också så man bör ju jämföra även dessa siffror.

Leif...
 
Skulle inte Lundhags börja köra med e-Vent? Är deras nya e-Vent men med annat namn? Isåfall är det inte konstigt att skilnaden är så liten mot Klättermusen, det beror nog bara på tyget.
 
gundj; sa:
Men inte spelar väl kvaliteten på sömmarna någon roll?
Värdet för genomsläppligheten mäts ju på ett stycke tyg inte en färdigsydd produkt.

Spelar mycket stor roll. Generellt sett är det i sömmarna vätan tränger igenom, inte i själva tyget. Tygen är oftast av liknande kvalisort, det är på sömmarna du märker om jackan är välgjord...sen kan ni prata värden hit och dit hur mycket ni vill :)
 
öringen; sa:
gundj; sa:
Men inte spelar väl kvaliteten på sömmarna någon roll?
Värdet för genomsläppligheten mäts ju på ett stycke tyg inte en färdigsydd produkt.

Spelar mycket stor roll.

För det färdiga *plagget* spelar sömmarna roll men inte för materialet i sig (dvs membranet/tyget). Och det var väl det som ursprungsfrågan gällde.

Hur klädestillverkaren sedan använder sig utav materialet är en annan femma......där kommer design och sömmar att utgöra skillnaden.

/mats
 
tafone; sa:
öringen; sa:
gundj; sa:
Men inte spelar väl kvaliteten på sömmarna någon roll?
Värdet för genomsläppligheten mäts ju på ett stycke tyg inte en färdigsydd produkt.

Spelar mycket stor roll.

För det färdiga *plagget* spelar sömmarna roll men inte för materialet i sig (dvs membranet/tyget). Och det var väl det som ursprungsfrågan gällde.

Hur klädestillverkaren sedan använder sig utav materialet är en annan femma......där kommer design och sömmar att utgöra skillnaden.

/mats

Precis. Jag utgick bara från att det var det färdiga *plagget* som skulle användas ute i verkligheten. Inte en tygbit i ett laboratorium :)
 
Men värdena som redovisades i innlägget som det gäller är ju värden för materialet.
Likväl som tältduk testas i rör med vatten med dukar utan sömmar o liknande.
 
öringen; sa:
gundj; sa:
Men inte spelar väl kvaliteten på sömmarna någon roll?
Värdet för genomsläppligheten mäts ju på ett stycke tyg inte en färdigsydd produkt.

Spelar mycket stor roll. Generellt sett är det i sömmarna vätan tränger igenom, inte i själva tyget. Tygen är oftast av liknande kvalisort, det är på sömmarna du märker om jackan är välgjord...sen kan ni prata värden hit och dit hur mycket ni vill :)

Staffan, nu diskuterar du väl fuktransport utifrån och in... Ursprungsfrågan var ju fuktransport innifrån och ut och där är jag benägen att hålla med Gunnar, angivna värden för olika material är mätt på tyget och inte färdiga produkter.

/Jesper
 
Frågan om olika membrans andningsförmåga är nog befogad. Kan man lita på tillverkarens uppgifter? Hur har testerna genomförts? Är värdena korrekta? Inom vilka intervall gäller de?

Tog kontakt med en amerikansk forskare (Phil Gibson) som gjort en jämförande studie av olika kommersiella membran för amerikanska försvarets räkning. Eftersom studien inte längre fanns tillgänglig på nätet skickade han studien till mig, och den kan nu läsas på http://medlem.spray.se/halloafrica/breathability.pdf

Läs och förundras, eVENT spöar skiten ur andra kända kommersiella membran! ;)

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.