Fiberpäls är bäst!

Mysticman

Gäst
Jag har länge använt fleece och ylle, men fiberpäls är bara så bra! "Andningsfårmågan" hos ytterplagget blir helt klart bättre. Fiberpäls suger i sig mindre vatten än både fleece och ylle, dessotm är det mycket otätare mot luft, vilket gör att det torkar fortare. Hurra för Fiberpäls!
 

Staffan

Gäst
Medhåll

Fiberpälsen är klart underskattad och omodern, men mycket bra. Den är i förhållande till sin värmande förmåga lättare än fleece vilket är den viktigaste fördelen. En del invänder säkert mot att den blir noppig och tovig med tiden men jag tycker att den funkar rätt bra ändå. Samtidigt förtätas och tunnas fleecen med åren, vilket försämrar isoleringen betydligt, och har en livslängd på kanske bara 5 år. Fiberpäls fungerar bäst i skogen där man kan dra nytta av luftigheten. På fjället eller andra exponerade ytor måste den förstärkas med ett vindtätt plagg eller ersättas med någon annan typ av mer vindtät jacka.


/Staffan
 
Håller med!

Fiberpäls är ett väldigt bra material!
Min Fristads (typ HH) passar utmärkt till fjällvandring och fiske.
Lätt, varm och gosig, och snabbtorkande!
Utmärkt som kudde på natten i tältet!


Men blåser det så måste nåt mer till.


/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.