etrex+palmdator +ATLAS =mest optimala navigatorn?

Vad jag kan se är ett system med den Garmin etrex och en Palm dator+ ATLAS programmet från GPSpilot det mest kostnadseffektiva och tillförlitkiga system som man kan bygga idag.
Det är tillräckligt noggrannt -man kan använda det på sjön ,i bilen ,i skogen,på fjället i kanoten.
Det mesta i kartväg kan tankas hem free på internet
och finns många användare som kan dela med sig av sina erfarenheter!
Lite bild och kartkunskap krävs men går lätt attat til sig!

Har Du erfarenheter på andra system som uppfyller kraven på standardkomponenter som inte är uppbundna av dyra kartsystem ? Som är lika flexibla??
Se min hemsida
http://hem.passagen.se/bigben39/
eller GPS gurun Dale de Priest utvärdering av GPSpilots ATLAS och övriga programvaror
http://celia.mehaffey.com/dale/gpspilot.htm

Kommentera !!

Bengt
 

clindh

Forumvärd
Jag har inte sett något bättre program för Palm, men håller med om att Atlas mfl är bra GPS-program gör jag inte!

Det är ju mycket rudimentär funktionalitet de bjuder på - man vill ju kunna göra så mycket mer än bara se var man är på en digitaliserad karta. Sedan gillar jag inte GPS Pilots sätt att segmentera produkterna; Atlas har ingen trackloggning men där kan man få en lista på sina kartor - Tracker har loggen, men inget val av karta(?). Måste man skaffa båda programmen?

Fly kanske har fler funktioner för att planera rutter mm, den har jag inte kikat på då den verkade så special för piloter?
 
ATLAS är en del av systemet

När man bedömer ett system skall man inte enbart döma vad ett program kan eller inte kan.
Om man skall släpa med en laptop i kanoten tex då kan man ställa större krav men det är det väl ingen som gör!
Man måste vara betydligt mer vidsynt och se på sysytemet i sin helhet . Om nån detalj fattas går det mesta att komplettera efter dina behov!!
Grejen med detta lilla system är att helheten programvara + hårdvara + kartteknik ger ett suveränt billigt ,litet och lätt-tillgängligt system.
Finns det nåt annat som kan hantera fria kartor- svar nej vad jag vet!-Du får överallt betala för kartorna och oftast är kartmaterialet inte bra!Eller måste du arbeta med en otymplig laptop

Om man nu inte kan hålla reda på sina kartor och tracs komplettera gärna med ett bra cardware tex http://www.cru.fr/perso/cc/GPilotS/doc/GPilotS-doc-eng.html
eller gör ett system i pcn för man släpar ju inte med allt man har ut på en gång ändå-eller ?Bengt
 

clindh

Forumvärd
Att det inte finns något bättre på marknaden idag är säkert helt sant, men för den skulle behöver man väl inte nöja sig med det och avstå från att ställa högre krav? Då kommer det ju inget bättre...

Det går att göra nog så avancerade applikationer på Palm och det är fullt tekniskt möjligt att göra en applikation där jag kan planera in rutter på Palmen, administrera waypoints lite mer, spara flera lager med tracks etc. Går det att få in all den funktionaliteten i en GPS lilla minne går det nog i en Palm också :)

Jag vill alltså kunna göra allt på Palm:en som jag idag måste göra på GPS:en, så att GPS:en kan reduceras till enbart vara en mottagare (tex använda Magellan GPS Companion eller den där GPS Mouse). Varför skall jag ha två enheter att "pilla" på.

Sedan tycker jag det är en dyr lösning - för de allra grundläggande funktionerna Atlas, Tracker och Topographer får man lägga ut $120. Jämför med det grymt kapabla OziExplorer för $75.
 
Bra program

Jag har haft min Palm IIIC med GPSPilot sedan ett knappt år tillbaka och tillsammans med min gamla G45:a så tycker jag att det är ett utmärkt hjälpmedel.
Man kan lägga in digitala kartor, scannade kartor, sjökort, orinteringskartor mm. kartan från telefonkatalogen går säkert också bra.
Har man gjort en palmanpassad karta i PC så är det lätt att lägga in den igen om man av någon anledning har tagit bort den från palmen.
Lätt att ta med sig, ryms i vilken ficka som helst, i skogen, på sjön, uppe på fjället.
Jag har ofta med mig GPS-Palm när jag är ute tex. i skogen, inte för att jag anser att det är nödvändigt, men det är ju roligt.
/Runar
 
Den enda grundläggande......

Det enda grundläggande programmet som kostar är "Atlas" (35$)cartographer som oxå behövs är gratis
/Runar
 
ATLAS och OZI bra kombination

Som erfaren användare av navutrustning outdoor rekommenderar jag inte heller att man köper mer än ATLASprogrammet av GPSpilot -de övriga programmen är helt onödiga det håller jag helt med om.
Att jämföra priser med ATLAS o CO med OZI explorer förstår jag inte!Vi diskuterar minisystem som är bra outdoor!
OZI använder man inte i en palmdator !
Men det finns ju fortfarande de som släpar med en laptop ut som ju är alternativet där passar då oZI in.
Istället är istället det bästa köpet ATLAS + OZI det kostar enl din prislista då 110 dollar.
OZI är ett bra kartprogram ( kanske inte det bästa men prisvärt!) för PC och ett bra och nödvändigt komplement till ATLAS för förberedelser att göra bra kartdatabaser till palmen.
 
OziExplorerCE

För oss som använder Pocket PC och OziExplorer vill jag rekommendera OziExplorerCE. T o m demoversionen som inte kostar en spänn är en höjdare. De kartor man gjort iordning i OziExplorer på PC:n är bara att tanka ner och använda. Dessutom har ju de flesta Pocket PC en del hårdvarumässiga fördelar jämfört med Palm. Jag tänker då främst på minneskapacitet.
/Jörgen
 

clindh

Forumvärd
de övriga programmen är helt onödiga det håller jag helt med om.
Fast jag vill ha in mina GPS-waypoints i Palmen, så de syns på kartan - behöver man inte Topographer då? Jag kanske har missat något.

Att jämföra priser med ATLAS o CO med OZI explorer förstår jag inte!Vi diskuterar minisystem som är bra outdoor! OZI använder man inte i en palmdator !
Det vet jag väl, det var en jämförelse av vilka funktioner man får för pengarna. Min invändning är alltså att "minisystemet" (med tillagd tracking och waypointöverföring med PC, som *jag* tycker är viktigt) blir såpass mycket dyrare än det "stora systemet".

GPSPilot-sviten av program tycker jag verkar medvetet konstruerat på sådant sätt att man måste köpa på sig fler program som överlappar varandra i funktionalitet, istället för att få alla funktioner i ett program. OK så länge man bara behöver Atlas men sedan springer det iväg.

Jag kör också GPSPilot för att det är det bästa som verkar finnas för Palm i dagens läge. Det visar var man är på en karta, och det gör det ju rätt bra -- men jag önskar mig alltså något bättre... Fast jag blir nog aldrig nöjd :)
 
Jag har en bakgrund som teknisk officer inom Armén (32 år)
Jag har upplevt navigationssystem för artilleri (Nav 203) som man idag kan skratta åt om man jämför med Palm + Atlas, ändå kostade ett system ca 250 kkr i dåtidens penningvärde. (eldgivning inom artilleri)

Jag har under åren 1996 - 1998 deltagit i Försvarsmaktens årliga seminarier kallade "GPS och GNSS inom Försvaret"

Där fick jag 1997 i leverantörsutställning första gången se ett "modernt Moving Map-system" (i mitt tycke vid den tidpunkten)

Det var Nyge Aeros målflygdivision i Luleå som var uppdragsgivare till systemet.

Det var en "ruggad" PC enligt militär standard.

Försäljningsframgång = NOLL, mycket dyr och klumpig.

Jag har haft epost-kontakt med konstruktören. Han berättade att ett STORT problem var att lära piloter att stänga av detta Windows-baserade system på rätt sätt. Efter landning och parkering var det HUVUDSTRÖMBRYTAREN som gällde. (naturligtvis med påföljande problem vid nästa användningstillfälle)

För mig har användning av movingmap på skoter hägrat.
Jag har både FUGAWI och Ozi som jag testat på Lap Top i bil.

Mina tankar har varit "PC-utvecklingen måste gå dithän att man skulle kunna ha en liten dator under dynan med en TFT-skärm synlig"

Det finns ändå några problem, kyla, vibrationer och interaktion med datorn vid framförande av skotern. (FUGAWI och Ozi)

När jag fick kontakt med Runar Bergström som använt Palm + Atlas på skoter, då har jag tänkt om !!!

Jag har skaffat en Palm och ser fram emot en härlig skotersesong med movingmap på skotern

Jag har en kamrat, Sten-Åke Jonsson (Vildmarksentreprenörerna JS AB, http://www.go-for-it.nu) som i vintras gjorde en skoterfärd från Kiruna till Östersund med en engelsman som uppdragsgivare och deltagare, han ville komma in i Guinnes Rekordbok (och hade gott om pengar)

Det var en resa på sju dygn.

Sten-Åke hade skaffat GPS till två av skotrarna. (han var mycket ovan GPS-användare, närmast novis)

Han bad mig att skriva ut kartor med tracken från resan inritad.
Tracken började 4 mil norr om Östersund, resten var överskrivet.

Inför nästa sesong så planerar han en resa från Treriksröset - Östersund

Den ideala lösningen enligt mitt förmenande , Palm + Atlas + GpilotS (gratis!!) med sparande av track varje dygn.

Turen går över långa sjöar där avfarten till skoterled är svår att hitta, waypoint i strandkanten har han lagrat efter den genomförda resan. Dom ritas in så att dom finns på kartan i Palmen.

Jag håller med Dig Bengt (och Runar) !

Det finns idag inget mer optimalt, enkelt och billigt än Plam + Atlas + GPiloS !!


Anders Eriksson
 
PathAway för Palm

Har testat ett relativt nytt program för Palmen. Pathaway http://www3.sympatico.ca/pathaway/ . Map, track, routs och waypoints mm
Desutom en väldigt enkel import av kartor. Ange kartfil (max ca 5000x4000 pixlar). Kalibreringen är också mycket enkel. Topleft och bottom rigt anges vid konverteringen så är det klart. Dessutom kan man ha kartor i olika skalor över samma område och på så sätt kunna zooma.

/Lars-Olof
 
Re: PathAway för Palm

lod; sa:
Har testat ett relativt nytt program för Palmen. Pathaway http://www3.sympatico.ca/pathaway/ .

Intressant programvara som kommit ut -den kombinerar GPSpilot ATLAS/TRACKER/TOPOGRAFER + ytterligare lite funktioner till- "en miniOZI"???
Håller på med utvärdering
-ser att kartbilden på skärmen är mindre-fler sätt att kalibrera-går inte med 16 färger utan utan det minsta är 256 färger vilket gör kartfilerna onödigt minneskrävande.
I stort verkar det lovande och kommer att driva på utvecklingen så att programmen blir mer kompletta som efterlystes av Christer-
Återkommer med mer fakta från min utvärdering


/Bengt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.