Ersättare till värmejacka 90?

Hej

Har sökt på detta forum efter en ersättare till värmejacka 90 som förstärkningsplagg (lager 3+/4) för att använda som värmeplagg vid rast, sovsäcksförstärkning eller vid annan långsam aktivitet.

Har funnit att många förespråkar dunjackor eller syntet diton. Men mitt bekymmer är att jag inte har hittat någon som är tillräckligt lång. Jag vill gärna ha en som går över rumpan och en bit ned mot knävecket.
Snugpaks jackor och system är fina men jackorna lite korta (?)... Även om det är fint med olivgrönt så är det trevligare att vara färgglad...

Alltså har någon ett tips på en jacka (gärna med tillhörande byxor) som är bättre än värmejacka 90, gärna samma modell men värmare och lättare. Användningsområde skall vara vid rast, läger och vila. Vore inte helt fel om man vågade sig ut på stan eller stå i skidbacken med den heller...
 
Uppenbart har du inte en Googlat Down Parka, du får 2 100 000 träffar så ursäkta att jag inte granskar samtliga mot varandra.
På flera sidor på Utsidan har Candian Goose parka i olika utförande diskuterats. Har den dugt för Sth city kanske den duger för din by.
En annan lösning är ju att be ett företag som Roberts i Polen att sy en efter dina specifikationer.
Mitt gamla dunställ hänger med ännu och kom från NZ. Börjar du titta på begsbestigarförsörjare, med utrustning, kommer du att hitta många bra modeller.
Leta på du!
 

Mycket bra tips, dessa hade jag helt missat. Tack!

(Parka kanske är det internationella sökordet.. )


Uppenbart har du inte en Googlat Down Parka, du får 2 100 000 träffar så ursäkta att jag inte granskar samtliga mot varandra.
På flera sidor på Utsidan har Candian Goose parka i olika utförande diskuterats. Har den dugt för Sth city kanske den duger för din by.
En annan lösning är ju att be ett företag som Roberts i Polen att sy en efter dina specifikationer.
Mitt gamla dunställ hänger med ännu och kom från NZ. Börjar du titta på begsbestigarförsörjare, med utrustning, kommer du att hitta många bra modeller.
Leta på du!

Du är ursäktad :), Roberts har jag faktiskt tittat åt. Verkar sannerligen intressant att kunna vara med att skapa sin egen jacka. Man kanske skulle kunna låta han titta på Värmejacka 90 och göra en bättre version av den. (Prisläge på ett ungefär vet någon det? 5000 kr 10 000kr?)
 
Slim Fit N-3B Parka från Alpha Industries 170 dollar. Väger visserligen mer än VJ.90 men den är också varmare... Bra pris på en slitvarg, finns i olika färger (Brown, Black, Sage, Maroon & Replica Blue)
 

Bilagor

  • Maroon.jpg
    Maroon.jpg
    60.9 KB · Visningar: 2,492
  • Replica Blue.jpg
    Replica Blue.jpg
    54.6 KB · Visningar: 2,089
Du är ursäktad :), Roberts har jag faktiskt tittat åt. Verkar sannerligen intressant att kunna vara med att skapa sin egen jacka. Man kanske skulle kunna låta han titta på Värmejacka 90 och göra en bättre version av den. (Prisläge på ett ungefär vet någon det? 5000 kr 10 000kr?)

Om du väljer att utgå från en befintlig Roberts jacka, exempelvis denna, och beställer några ändringar borde du kunna hamna en bit under 5000kr. Väljer du att göra en helt egen jacka så är det svårt att säga, det bästa du kan göra är att ta kontakt med Roberts via mail och börja diskutera, skicka bilder på M90, få prisförslag.
 
Om du tittar på ngt att ersätta värmejackan med så rekomenderar jag att titta på snugpak, de har ett stort utbud av både jackor och byxor.
 
Det finns väl en uppsjö av långa dunjackor ju. De flesta expeditionsjackor liknar ju Fjällräven Expedition, som går väl ned över rumpan, och kan packas till samma storlek som m/90. Fjällräven Expedition och motsvarande är ju dessutom i ett tunt ripstoptyg och tar liten plats om den nu mest ska bäras i ryggsäcken.

(Ska väl även passa på att göra reklam för att jag själv just lade ut en lång dunjacka på annons-sidan.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
niklaz Nya braxor - ersättare till Fjällräven Vidda? Kläder 23
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.