Ersätta krossad tomat med vad?

Var brukar ni använda för att ersätta krossad tomat? Jag har tänkt lite men har inte provat något än.

Vatten+tomatpure+torkad tomat?
Vatten+tomatpure+soltorkad tomat?

Håller på att hemtorka chili con carne, men vet inte hur jag ska lösa tomatfrågan.
 
Ketchup

Det funkar faktiskt om man reducerar ketchup så den blir tjockare... om man nu vill ha ketchup då.. annars blir det nog de blandningar som du har med tomature... men använd så lite vatten som möjligt då du ska torka det... kortar ner torktiden...

/Krister
 
Det funkar faktiskt om man reducerar ketchup så den blir tjockare... om man nu vill ha ketchup då.. annars blir det nog de blandningar som du har med tomature... men använd så lite vatten som möjligt då du ska torka det... kortar ner torktiden...

/Krister

Det ska blandas när det tillagas. Dvs. jag tar med tomatpuré och torkad tomat och blandar dessa med vatten och kokar ihop rätten på plats. Ungefär som frystorkat, fast med hemtorkade ingredienser.
 
varför inte torka hela rätten hemma, dvs även tomaten?
Alternativt hitta något slags tomatpulver, tex tomatsoppa.
 
varför inte torka hela rätten hemma, dvs även tomaten?
Alternativt hitta något slags tomatpulver, tex tomatsoppa.

Jag har visserligen inte testat att göra hela rätten färdig och sedan torka den, men blir det inte alldeles för mycket vätska? Borde bli väldigt lång torktid?
 
Jag har visserligen inte testat att göra hela rätten färdig och sedan torka den, men blir det inte alldeles för mycket vätska? Borde bli väldigt lång torktid?

jag tror inte att det tar för lång tid.
möjligtvis kan ju de olika ingredienserna ta olika lång tid att torka, prova isf att torka dem för sig.
 
Sitter själv o funderar på vad man kan torka för olika livsmedel för att tillaga sedan i fält. Mina tankar är helt som dina, Damberg, att torka varje livsmedel för sig. Det gör att man kan bestämma ute i fält vad man ska ha i de olika rätterna. Blir mer som att laga mat när man är hemma o det är det jag är ute efter.

Krossade tomater är något jag också funderat på. Tror att tomatpure + torkade tomater + vatten kan bli en ersättning för detta. Om du testar så ge gärna kommentarer här på forumet.

/Mattias
 
varför inte torka hela rätten hemma, dvs även tomaten?

Emmma har rätt.
Jag har gjort köttfärssås med krossade tomater i, sedan reducerat den tills det var en tjock smet och sedan torkat. Skulle tro att det kokar sönder bönorna så sätt i dom separat.

/Ulf
 
Emmma har rätt.
Jag har gjort köttfärssås med krossade tomater i, sedan reducerat den tills det var en tjock smet och sedan torkat. Skulle tro att det kokar sönder bönorna så sätt i dom separat.

/Ulf

Med reducera menar du koka bort vattnet eller?

Det låter ju lite som att det finns risk att allt kokar sönder? Men det skadar ju inte att testa att ta en bit av färdiga köttfärssåsen/chilin nästa gång. Om inte annat kanske man kan reducera bara krossen och torka den för sig. Det verkar ju dock lite överkurs att blanda i så mycket vätska för att sedan torka bort den.
 
Vad är det som kan koka sönder i en chili con carne? Men krossade tomater är ändå alltid ett otyg, hela tomater (på burk) är bättre, och även tomatpuré är bättre, när man krossar tomatkärnor så blir det en bitter smak.
 
Torka innan

Oki... jag trodde att du skulle torka allt innan....

Men jag rekommenderar fortfarande att torka allt innan då... men som du säger, varje del för sig... men annars så funkar ju ditt alternativ med vatten+tomatpure alldeles ypperligt.

/Krister
 
Bönor är inte särskilt lyckade att koka länge och de säljs ju i torkad form så det känns ju lite onödigt att koka bönorna till oigenkännlighet för att därefter torka dem för att kunna blöta upp dem igen.

Gör chilin utan bönor. Reducera och torka. Köp torkade bönor och ta med på turen och tillsätt på plats. Observera att de måste ligga i blöt ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K.Strom Ersätta smör vid stekning över öppen eld Friluftsmat 12
adventure_transport Tomat i pulverform? Friluftsmat 15
chinerunner Tomat-Bleka Friluftsmat 17
Frystorka passerad tomat? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.