Frystorka passerad tomat?

Jonas Ljung

Gäst
Går det att frystorka passerad tomat med bra resultat? Jag antar att man i så fall kan pulverisera slutprodukten... Några tips om tid och värme i ugn?
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Frystorka i ugn??

Att frystorka är nog omständigare än att torka i ugn. Jag har torkat tomatpurré i ugn med gott resultat. Bäst torkeffekt får man om man sprider ut den så mycket som möjligt, t ex brer ut den så jämnt man kan på ett bakplåtspapper. Efter en natt med 50 grader kan den knäckas sönder i småbitar. Med längre torktid och/eller tunnare lager går det nog att pulvrisera resultatet. Ungefär samma förhållanden borde gälla för passerade tomater.


Vid tillagning ute på fjället återfår purrén sin konsistens förbluffande snabbt om man blandar den med kokhett vatten.


MVH Peter Ask
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Torkad tomat

Jag har med mycket gott resultat torkat pressade tomater som finns i 1/2 liters förpackning och väger 500 gram.


Gör så här: Ta lite olja i långpannan. (annars släpper inte den torkade tomaten). Svag värme 30-40 grader.
Sprid ut hela förpackningens innehåll över hela plåten. Låt det stå minst över natten beroende på mängd tar det upp till 12 timmar. När det är ordentligt torrt blir det som ett gelantin blad. Klipp i lagom bitar i långpannan. ta sedan till en mixer med LOCK. (OBS måste vara lock). Kör mixern så att det finfördelas.


Den färdiga torkade produkten har nu blivit ca 40 gr. Dvs det är 450 gram vatten som man dunstat bort.


Hur mycket man skall använda? Om man skall använda 1 dl (blöt vara) så blir det inte mång gram man skall ta till den torkade varan. Det blir bara ca 10 gr. eller ett par teskedar.


Det går alldeles utmärkt att torka all mat, ärtsoppa. brunabönor, dillkött, kallops, potatis osv.
Men tänk på att brunabönor innehåller socker och skall torkas innan sirap/socker tillsätts.
Potatis skall tärnas ca 5mm bitar kokas i ca 5 min, Rinna av och sedan torkas.


Såser går utnärkt, man kör de i mixern. Vitsen är att de mycket lättare tar upp och löses i vatten.


Ett annat tips är att all torkad mat skall ligga och dra i vatten. Själv lägger jag maten i blöt i varmt vatten redan på morgonen. Då tar det bara några munuter fråna att det kokat upp så är det en djuvlig middag.


Lycka till från en som haft egen mat på fjället i många år.


Ingvar
 
Använd soltorkade tomater.

Istället för att krångla köp färdigtorkat. De finns nästan överallt och kostar nästan inget. I vissa affärer finns den färdigkryddad i vitlök med olivoljainläggning. Tomaterna ser ut som stora russin och de hackar man och lägger ner i såsen eller grytan.
Testa och njut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvilEmil Frystorka din mat... Friluftsmat 9
Padhar Frystorka själv? Friluftsmat 4
Damberg Ersätta krossad tomat med vad? Friluftsmat 21
adventure_transport Tomat i pulverform? Friluftsmat 15
chinerunner Tomat-Bleka Friluftsmat 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.