Frystorka själv?

Är det ngn som har provat att frystorka mat själv?
Med frystorka menar jag att man med hjälp av undertryck får vattnet att koka bort vid en så låg temperatur så att man ändå inte bränner maten.
På detta sätt skulle man kunna torka soppor, kalops m.m. Om någon har provat detta är jag intresserad av vilken utrusning som användes!
 
Frystorka

Jag har frystorkat biologisk prover, inte riktigt i samma skala alltså. Men jag tror inte att det är realistiskt att själv frystorka mat. Man behöver en vakuum pump och för att få bort tillräckligt med vatten så behöver den gå ganska länge. Se också denna länk http://www.ee.ualberta.ca/~schmaus/vacf/freeze.html
Förövrigt finns det utrustningar för vakuum packning av matvaror för hushållsbruk, men det är alltså BARA för att minska på volymen av förpackningen inte för frystorkning.
 
mat

jag har torkan mat i en varmluftsungn ett antal gånger och det är ganska lätt. Det man gör är att man skär maten i små bitar, sen tillagar man maten (ej med för mycket fett, gärna mycket kryddor)lägger den på en plåt, lägger in den i en varmlufts ungn ca50 grader låter den ligga där i ca4 timmar tills det att bitarna är så porösa att man lätt kan bryta dem, sen lägger man det i frysen tills man ska använda det. När man ska äta det lägger man det antingen i vatten i några timmar ell kokar man det tills det är lagom mjukt.
grönsaker håller väldigtlänge ca 6-12 månader
kött vet ej men absolut inte lika länge som grönsaker
när du tillagar maten sen när du är ute rekomenderas en sås till annars kan det kännas lite torftigt
 
torka mat själv

Jag torkar min mat i en aparat som är gjord för att tork mat i. Det blir mycket bra! :)
Jag vet tuvär inte var man kan köpa en sån :(

självtorkat = GOTTTT!!!!! :)
frystorkat = äkligt
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.