Erfarenheter av Jemtlander ?

Nu har det gått några år sedan Jemtlander lanserades och deras pulkor nådde marknaden. Det finns däremot väldigt lite recensioner om deras pulkor och framförallt få jämförelser mot framför allt Fjellpulkan.

Jag är själv intresserad av Jemtlander 14 då jag tror att volymen passar mina behov.

Hur är erfarenheten av Jemtlander här på utsidan? Någon som även provat deras pulkor för att dra barn med tillbehören stol och vindruta? Är det smidigt att montera?
 
Jag har en Jemtlander 17 som jag använt på flera turer och är nöjd. Tycker den är stabil och flyter bra på snön. För mig är den perfekt då den är bred och har samma bredd över hela pulkan, vilket möjligtvis ger ett större motstånd när man drar den än kanske en del andra pulkor ger. Men då jag packar en del utrustning som kök och mat i plastlådor är det bra att ha bredden då jag enkelt får plats med dem, det blir även lätt att fördela vikten utan att behöva lasta på höjden.

Jag har använt en Fjellpulken 130 tidigare på stugturer med lite packning medan jag bara använt Jemtlander på tältturer med mycket mer packning. Så det är svårt att jämföra då en mindre och lättare packad pulka såklart känns smidigare. Men för mina behov är Jemtlander bra, och skulle jag få göra om mitt köp så skulle jag köpa den igen.
 
En av årets Vita bandare, Isabella Sunnerö startade med Fjellpulken och köpte en Jemtlander 14 till Hemavan och bytte alltså halvvägs. Bland annat för att hennes Fjellpulken välte i hård sidvind (vilket Jemtlandern som hennes färdkamrat vid tillfället använde inte visade några som helst tendenser till). När jag pratade med henne efter turen var hon mycket nöjd med bytet.

Själv har jag bara erfarenhet av Jemtlander 17 och var nöjd med den hela turen från Idre till Treriksröset. I väldigt djup lössnö ville den luta (packad med 60-70kg, och välte långsamt vid två tillfällen på tvåmånadersturen). Selen behövde spännas om med några dagars mellanrum då spännena släppte lite efterhand. Gummicorden tappade stunsen halvvägs. Utöver det kommer jag inte på några fler problem.
 
Just det ja, snäva svängar är inte en styrka. När det var tvunget blev det att backa och köra framåt ellee att koppla loss ena skakeln för att kunna gena i svängen. Irriterande i början men sedan en teknikfråga.
 
Jag testade en pulka ifjol under 3 dagar, jag har skrivit en recension men jag kan dra lite kort vad jag tyckte.

Jag tror att för specifika uppgifter och/eller transport på hårt fjäll eller led så gör den jobbet så gott som vilken pulka som helst. Jag upplever däremot att den har tillkortakommanden vad gäller djupt och löst före i varierad terräng.

Kort sagt så ville jag verkligen gilla den här pulkan men efter att ha testat så kommer jag inte köpa någon själv. Jag har hellre en traditionell konstruktion på min pulka som gör den mångsidig och lämpad för varierad terräng och före.

Plus:
- Lätt att packa i.
- I princip omöjlig att tippa.

Minus:
- Skaklarna är fästa ovanpå sargen istället för under vilket jag upplever i djup och lös snö driver pulkan under snön istället för att lyfta upp den ovanpå som förmodligen hade varit fallet om skaklarna hade varit fästa under sargen.

- Väldigt besvärlig uppför i lös snö. Flera saker i konstruktionen gör att vid slag uppför i lös snö så gräver innerhörnet ned sig och man behöver backa och trampa upp en yta för att kunna slå bra.

- Överlag tungdragen i mycket snö.

Viktor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.